ارتش اسرائیل خانه مرد فلسطینیِ «عامل قتل دو اسرائیلی» را ویران کرد

عکس از درگیری میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در جِنین، روزدوشنبه

ارتش اسرائیل اعلام کرد که بامداد روز سه‌شنبه، ۱۷ مرداد، خانه «یک تروریست» فلسطینی را که از عوامل حمله مسلحانه و کشتن دو برادر اسرائیلی بود، در روستایی در حومه شهر نابلس در کرانه باختری ویران کرده است.

در آن حمله که سه ماه و نیم پیش در شهرک «حواره» رخ داد، هلل یانیو، ۲۱ ساله و یگل یانیو، ۱۹ ساله، در خودروی خانواده کشته شدند.

عبدالفتاح حسین خروشه، یک فلسطینی عضو شاخه نظامی حماس در کرانه باختری، که از محل حمله گریخته بود، ده روز بعد در اردوگاه جنین در بخش شمالی کرانه، از سوی نیروهای ارتش اسرائیل شناسایی و در عملیاتی کشته شد.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد پس از کارگزاری بمب در ساختمانی سه طبقه متعلق به خانواده خروشه، طبقه آخر آن که ظاهرا محل اقامت عبدالفتاح حسین خروشه بوده، منهدم شد.

ارتش اسرائیل در روزهای گذشته خانه این خانواده را در آستانه انهدام آن «نقشه‌برداری» کرده بود. این اقدام یک روند عادی پیش از منفجر کردن خانه عوامل فلسطینی است که در عملیات مسلحانه علیه اسرائیلی‌ها دست دارند.

ارتش اسرائیل همچنین تأیید کرد که در جریان ورود نیروهایش برای انهدام خانه خروشه، فلسطینیان محلی با نظامیان اسرائیلی درگیر شدند اما کسی از سربازان آسیب ندید.

انهدام خانه فلسطینیانِ دخیل در عملیات منجر به کشته شدن نظامیان یا غیرنظامیان اسرائیلی یک برنامه سیستماتیک از سوی ارتش اسرائیل با هدف «بازدارندگی» است.

دادگاه عالی اسرائیل در مواردی مانع از تخریب خانه فلسطینیان شده، اما در بسیاری از موارد دیگر، دست ارتش را در اجرای طرح انهدام خانه خانواده‌های فلسطینی که یکی از فرزندان آن‌ها اقدام به شلیک اسلحه کرده، باز گذاشته است.

با وجود آن، حملات مسلحانه فلسطینیان در ادامه نزاع دیرینه آن‌ها با اسرائیل بر سر اراضی و حقوق ملی خود، کماکان ادامه یافته است.

هفته گذشته یک مرد فلسطینی در شهرک «معله ادومیم» به سوی اسرائیلی‌ها در یک مرکز خرید شلیک کرد و خود نیز از پای درآمد.

روز شنبه این هفته نیز یک مرد مسلح فلسطینی از ساکنان اردوگاه جنین که توانسته بود به‌طور غیرقانونی به اسرائیل برود، به سوی عابران در نزدیکی ساحل تل‌آویو شلیک کرد که در تعقیب او، یک نگهبان مسلح اسرائیلی کشته شد.

از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۵ تن در عملیات مسلحانه فلسطینیان در داخل اسرائیل کشته شده‌اند که چهار تن از آن‌ها خارجی بودند. در این دوره بیش از ۱۳۰ تن هم در طرف اسرائیلی زخمی شدند. در سال گذشته، ۳۳ اسرائیلی کشته و ۱۹۲ تن زخمی شده بودند.

بر اساس آمار منابع مختلف، در شش ماه اول سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۷۰ فلسطینی در کرانه باختری کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.