تقدیر ویژه از مستند «پدرم» ساخته پگاه آهنگرانی در جشنواره ایدفا

مستند «پدرم» ساخته پگاه آهنگرانی شامگاه پنج‌شنبه، ۲۵ آبان، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم ایدفا، از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم مستند جهان، در بخش مسابقه آثار کوتاه مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

هیئت داوران بخش کوتاه جشنواره ایدفا، این تقدیر را به خاطر «توانایی فیلمساز در تبدیل عکس‌ها و فیلم‌های آرشیوی به فیلمی که ترکیبی از یک روایت بصری درونی از دورانی حساس، واقع‌گرایانه و تأثیرگذار با همه نکات منفی و مثبتش در هر دو وجه تاریخ شخصی و عمومی ارائه می‌دهد» به مستند «پدرم» اهدا کرد.

مستند «پدرم» در مدت زمان ۱۹ دقیقه روایتی از نگاه فیلمساز به پدرش و حضور او در جنگ ایران و عراق به دست می‌دهد.

احسان عبدی‌پور و پگاه آهنگرانی نویسندگان مشترک این مستند با تدوین آرش آشتیانی و تهیه‌کنندگی کاوه فرنام هستند.

سال گذشته، مستند «من سعی می‌کنم فراموش نکنم» ساخته خانم آهنگرانی در جشنواره فیلم‌های ایرانی جمهوری چک به نمایش درآمده بود.

به تازگی رسانه‌های حکومتی در ایران گزارش دادند که چند بازیگر و سینماگر زن مخالف حجاب اجباری از جمله پگاه آهنگرانی به دلیل حضور بدون حجاب در انظار عمومی در جریان اعتراضات سراسری ایران از کار سینما منع خواهند شد.

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و تعدادی از آنها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از همان زمان، برخورد با آنها را آغاز کرد و تعدادی از آنها احضار و بازداشت شدند و تعداد بیشتری ممنوع‌الخروج و ممنوع از کار شدند.