گسترده‌ترین حملهٔ پهپادی روسیه به اوکراین؛ بیش از ۶۰ پهپاد ایرانی بر فراز کی‌یف سرنگون شد

تصویری از تازه‌ترین حمله پهپادی روسیه به کیف

ستادکل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد این کشور در طول شب گذشته هدف بزرگ‌ترین حملهٔ پهپادی از ابتدای جنگ قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، دست‌کم ۷۵ پهپاد مدل «شاهد» از چند مسیر به اوکراین پرتاب شد.

رهگیری ۶۶ پهپاد بر فراز کی‌یف باعث تخریب چندین خانه‌ مسکونی و تأسیسات انرژی شد و بر اساس گزارش خبرنگار رادیو فردا، پایتخت اوکراین مجدداً با کمبود برق روبروست.

پنج نفر از جمله یک کودک ۱۱ ساله نیز در جریان شلیک این پهپادها و رهگیری آنها زخمی شده‌اند.

یوری ایگنات، سخنگوی نیروی پدافند هوایی اوکراین می‌گوید چنین حملهٔ گسترده‌ای به پایتخت شب تحویل سال میلادی انجام شده بود، اما در حالی‌که در آن تاریخ طی دو شب بیش از ۷۰ پهپاد شاهد به کی‌یف پرتاب شده بود شب گذشته تقریباً همین تعداد رکورد حملات پهپادهای ایرانی به کی‌یف از ابتدای جنگ را شکست.

بیشتر در این باره: روسیه برای دومین شپ پیاپی با پهپادهای ایرانی به اوکراین حمله کرد

مسکو از اکتبر سال ۲۰۲۲، شش ماه بعد از آن که نتوانست کی‌یف را تسخیر کند، حملات موشکی و پهپادی به مناطق مختلف و زیرساخت‌های انرژی، نظامی و حمل و نقل اوکراین را آغاز کرد.

دولت اوکراین روز ۲۷ آبان گفته بود شمار پهپادهای ایرانی پرتاب شده توسط روسیه به این کشور، بالاترین رقم از ۳۰ سپتامبر امسال بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کردند، اما با ارائه شواهد روزافزون توسط اوکراین و کشورهای غربی، نهایتاً حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، آبان پارسال به ارسال پهپاد اذعان کرد، اما مدعی شد این پهپادها «در شمار محدود و قبل از جنگ اوکراین» تحویل روسیه شده است.

روسیه زمستان گذشته با حملات گسترده علیه زیرساخت انرژی اوکراین باعث شده میلیون‌ها اوکراینی از قطع برق، آب و گرمایش رنج ببرند. انتظار می‌رود با فرا رسیدن فصل سرما نیروهای روس مجدداً سیستم انرژی اوکراین را هدف حمله قرار دهد به‌ویژه که تاسیسات کلیدی انرژی کاملاً بازسازی نشده است.

برآورد می‌شود روسیه با اتکا به پهپادهای انتحاری شاهد توانسته دست‌کم ۹۰۰ موشک برای حملات گسترده ذخیره کند. آمریکا به‌تازگی هشدار داد ایران به علاوهٔ صدها پهپاد انتحاری، تحویل موشک‌های بالیستیک به روسیه را بررسی می‌کند.

به‌تازگی ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهور اوکراین گفت کی‌یف در پیام‌های متعددی به تهران از حکومت ایران خواسته شریک جنایت‌های روسیه در اوکراین نشوند.

در حالی‌که شواهد انبوه از استفادهٔ نیروهای روس از پهپادهای انتحاری، بمب‌های هدایت‌شونده و مهمات توپخانه تولید ایران در جبهه‌های اوکراین حکایت دارد، ایران همواره مدعی شده در این جنگ بی‌طرف است.