شایا شهوق، یک روزنامه‌نگار دیگر در ایران به ۵ سال زندان محکوم شد

شایا شَهوَق روزنامه‌نگار و گرافیست

شایا شَهوَق، روزنامه‌نگار و گرافیست، در دادگاه انقلاب آمل در پرونده‌ای با اتهام‌هایی مجموعاً به پنج سال زندان محکوم شد.

شیما افکار، همسر این گرافیست، روز شنبه در اینستاگرامش نوشت که شعبه اول دادگاه انقلاب آمل، همسرش را با اتهاماتی از قبیل «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری»، و «تحریک مردم به جنگ و کشتار» به پنج سال حبس محکوم کرد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او در روز ۲۸ آبان در این شعبه برگزار شده بود.

دو ماه قبل از آن، شایا شهوق در ۲۸ شهریور امسال همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی، با خشونت در خانه‌اش در آمل بازداشت شد.

بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، مأموران اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و شماری از وسایل شخصی از جمله لپ‌‌تاپ و تلفن همراه او را ضبط کردند.

او یک ماه پس از بازداشت در اداره اطلاعات ساری به زندان آمل منتقل شد.

شایا شهوق، طراح و گرافیست است و سابقه همکاری با نشریاتی همچون ماهنامه «نامه» را در کارنامه خود دارد. این ماهنامه دو سال پس از آغاز فعالیت توقیف شد.

در ماه‌های اخیر، حکومت ایران فشار علیه روزنامه‌نگاران را افزایش داده است و در تازه‌ترین مورد، سعیده شفیعی از یکشنبه ۲۸ آبان ‌ماه برای اجرای حکم سه‌ سال‌ و نیم حبس و دو روز بعد نیز نسیم سلطان‌بیگی برای اجرای حکمی مشابه به زندان اوین منتقل شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز شنبه، با تأکید بر اینکه این دو مانند بسیاری از همکاران خود در ایران هزینه اطلاع‌رسانی درباره اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» را می‌پردازند، خواهان آزادی بدون قید و شرط آنان شد.