«۵۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون نفر» خارجی‌ «غیرمجاز» در ایران به سر می‌برند

تصویر آرشیوی از اخراج اجباری مهاجران غیرقانونی افغان از ایران

رئیس سازمان ملی مهاجرت، وابسته به وزارت کشور جمهوری اسلامی، تعداد اتباع خارجی «مجاز» در ایران را «حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر» و تعداد اتباع خارجی غیرمجاز را به شکل تقریبی «بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر» تخمین زد.

عبدالله مبینی روز شنبه ۱۸ آذر به خبرگزاری ایرنا گفت از بین شهروندان خارجی مجاز، ۶۷۰ هزار تن دانش‌آموز و نزدیک به ۲۰ هزار نفر «دانشجو و طلاب علوم دینی» هستند.

این مقام وزارت کشور همچنین ادعا کرد که دو میلیون تبعه خارجی «ساماندهی» شده‌اند و کارت‌های شناسایی هوشمند حدود یک میلیون نفر در حال تحویل است.

او همچنین با انتقاد از افرادی که به گفته او درباره تعداد اتباع خارجی غیرمجاز «بزرگنمایی» می‌کنند خبر داد که وزارت کشور خارجی‌های وارد شده به شکل غیرمجاز را «بدون ‌تعارف» از سراسر کشور «جمع‌آوری» کرده و تحویل دولت متبوع‌شان می‌دهد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت تأکید کرد که بازگرداندن این افراد در حال اجرا است.

در ادبیات مسئولان جمهوری اسلامی «اتباع خارجی» معمولا به پناهجویان اهل افغانستان گفته می‌شود که به شکل مجاز یا غیرقانونی وارد ایران شده‌اند.

این در حالی است که فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی روز ۱۷ آذر اعلام کرد طی «یک هفته» بیش از ۱۳ هزار تن از شهروندان افغانستان توسط مرزبانان تایباد از ایران اخراج شدند.

مجید شجاع در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد شهروندان افغانستان که به صورت غیرقانونی قصد ورود ایران را دارند و یا به صورت غیر مجاز در داخل کشور حضور دارند «دستگیر و از کشور اخراج می‌شوند.»

روز ۵ آذر نیز یک عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از طرحی خبر داد که طبق آن اجاره دادن خانه یا تامین شغل اتباع خارجی غیرمجاز مشمول جریمه می‌شود.

مقامات جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته مواضع سخت‌گیرانه‌ای نسبت به پناهندگان افغان گرفته و گزارش‌ها حاکی از اخراج گسترده آنها از ایران است.