اینترنت در ایران «بیش از ۳۰ درصد» گران‌تر شد

ایران در سال ۲۰۲۳ بدترین سقوط در آزادی اینترنت در کل جهان را داشت

رسانه‌های ایران از افزایش دست‌کم «۳۰ درصدی» قیمت اینترنت در ایران خبر داده‌اند.

خبرگزاری‌های تسنیم و فارس وابسته به سپاه پاسداران روز پنجشنبه گزارش دادند که تعرفه اینترنت در ایران «به میزان ۳۴ درصد» افزایش یافته است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز جمعه با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری» تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی «حدود ۳۰ درصد» افزایش یابد.

این سازمان افزود که این افزایش قیمت به شرط «پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آن‌ها» است.

این نهاد دولتی «افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، و افزایش سی درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده» را شروط این افزایش قیمت اعلام کرد.

پیشتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت از افزایش احتمالی تعرفه‌های اینترنت اپراتورها خبر داده بود.

او مدعی شد که «دولت برای جبران اصلاح تعرفه که پس از پذیرش شاخص‌های رگولاتوری از سوی اپراتورها برای آن تصمیم‌گیری می‌شود، یک بسته هدیه اینترنت در نظر دارد.»

این افزایش قیمت در حالی است که ایران یکی از محدودترین قوانین در مورد دسترسی به اینترنت در جهان را دارد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در واکنش به گرانی اینترنت نوشت: «نتیجه ظاهراً واضح است، انتهای این مارپیچ به تأمین منافع اقتصادی اینترنت‌های ماهواره‌ای و ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و نظام ختم خواهد شد.»

بیشتر در این باره: سرنوشت استارتاپ‌هایی که محدود می‌شوند؛ تسلیم یا مهاجرت از ایران

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از افزایش شدیدتر قیمت اینترنت در ایران است.

باشگاه خبرنگاران جوان متعلق به صداوسیما نوشت در حالی مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت اینترنت صادر شده که بسته‌های جدید اینترنت همراه اول با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه شده است.

بر اساس این گزارش، آخرین باری که این اپراتور بسته‌ اینترنت بلند مدت عرضه کرده بود هر گیگابایت حدود ۲ هزار تومان بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی بسیاری از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده‌اند و در پی ایجاد «اینترنت ملی» به سبک چین هستند.

محدودیت‌های اینترنت در زمان اعتراضات سراسری افزایش بیشتری می‌یابد.

در مهرماه، سازمان غیردولتی «خانه آزادی» یا «فریدام هاوس» در گزارشی اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ با پنج امتیاز منفی در مقیاس ۱۰۰ امتیاز، بدترین سقوط در آزادی اینترنت در کل جهان را داشته و «سرکوب دیجیتال» در این کشور تشدید شده است.

بیشتر در این باره: سقوط بیشتر ایران در جدول آزادی اینترنت در جهان

در این گزارش آمده که حکومت جمهوری اسلامی پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، با قطع اینترنت، مسدود کردن واتس‌اپ و اینستاگرام و افزایش رصد و نظارت برای سرکوب اعتراضات ضدحکومتی، در ارزیابی آزادی اینترنت در جهان بیشترین پس‌روی را داشته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب