نشست شورای امنیت؛ آمریکا بر ادامه حملات خود به گروه‌های نیابتی ایران تاکید کرد

تصویری آرشیوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد

روسیه واشینگتن را متهم کرد که با هدف حفظ سلطه جهانی خود و بهبود تصویر جو بایدن در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، به عراق و سوریه حمله کرده است. ایالات متحده نیز در نقطه مقابل گفت که واکنش نظامی آن به حملات غیرقابل توجیه گروه‌های نیابتی ایران به نیروهای آمریکایی، نه تنها قانونی است، بلکه ادامه خواهد یافت.

این اظهارات شامگاه دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست روسیه، متحد حکومت دمشق، برگزار می‌شد، بیان شد و هم نماینده مسکو و هم نماینده واشینگتن تاکید کردند که کشورهای متبوعشان خواستار تشدید تنش‌ها در منطقه و گسترش جنگ غزه نیستند.

بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت نیز نگرانی خود را از گسترش جنگ در خاورمیانه بیان کردند و خواستار تنش‌زدایی و افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به صلح شدند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، ایالات متحده را به نقض قوانین بین‌المللی و «کاشتن بذر هرج و مرج و ویرانی در خاورمیانه» متهم کرد.

وی مدعی شد که ایالات متحده و متحدانش خشونت را از سرزمین‌های فلسطین تا لبنان، دریای سرخ و یمن گسترش داده و تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری مجدد صلح در خاورمیانه را خنثی کرده‌اند. سفیر روسیه سپس از همه کشورها خواست این اقدامات را که «حاکمیت عراق و سوریه را نقض می‌کند»، به صراحت محکوم کنند.

آقای نبنزیا همچنین ادعا کرد که ایالات متحده این حملات را «با هدف قدرت‌نمایی... در پرتو کارزار پیشا انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دهد تا به تصویر دولت آمریکا [در اذهان عمومی] جلوه بهتری بدهد.»

اما رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، با رد چنین اتهاماتی تاکید کرد که واشینگتن در برابر حملات به نیروهای آمریکایی از حق دفاع از خود برخوردار است و اقداماتی هم که تاکنون به عمل آورده «لازم و متناسب» بوده است.

او به شورای امنیت گفت که گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران از روز ۱۸ اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۵ بار به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه حمله کرده‌اند و در حمله پهپادی اخیر خود به یک پایگاه اردنی که میزبان نیروهای آمریکایی است، سه سرباز آمریکایی را کشتند و بسیاری را نیز مجروح کردند.

ایالات متحده در روز دوم فوریه ۸۵ حمله هوایی در عراق و سوریه انجام داد که به گفته دولت‌های بغداد و دمشق، به کشته شدن غیرنظامیان انجامیده است. این دو کشور حملات ایالات متحده را نقض حاکمیت ملی خود دانسته‌اند و در نشست شامگاه دوشنبه شورای امنیت نیز آن را تکرار کردند.

آقای وود تاکید کرد که ایالات متحده خواستار گسترش درگیری‌ها در منطقه نیست بلکه «به طور فعال برای مهار جنگ در غزه تلاش می‌کند.»

وی همچنین اظهار داشت: «ما به دنبال درگیری مستقیم با ایران نیستیم، ولی به دفاع از پرسنل خود در برابر حملات غیرقابل قبول ادامه خواهیم داد.»

این مقام آمریکایی در نهایت ایران را متهم کرد که «در مهار گروه‌های نیابتی افراطی خود ناکام است».

از سویی دیگر سفیر ایران در سازمان ملل متحد پاسخ داد که « تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل هستند» و این «حق مشروع» آنهاست که بخواهند «به حضور غیرقانونی آمریکا» در عراق و سوریه پایان دهند.

امیر سعید ایروانی افزود: «بنابراین هرگونه تلاش برای نسبت دادن این اقدامات به ایران یا نیروهای مسلح آن گمراه‌کننده، بی‌اساس و غیرقابل قبول است.»

وی همچنین ادعاها مبنی بر حمله به پایگاه‌های ایران در عراق و سوریه را رد کرد و آن را «بی‌اساس» و تلاشی برای «دور کردن توجه از اقدامات تهاجمی ایالات متحده» خواند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن