انجمن قلم آمریکا بازداشت «وفادار»، رَپر معترض ایرانی را محکوم کرد

وفادار، رپر معترض

انجمن قلم آمریکا بازداشت خودسرانه وفا احمدپور، خواننده رپ ایرانی معروف به وفادار، را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد.

جولی ترِبولت، مدیر پروژه «هنرمندان در خطر»، زیرشاخه انجمن
قلم آمریکا، بازداشت وفا احمدپور را نمونه دیگری از آزار و اذیت ناعادلانه خوانندگان و هنرمندانی همچون توماج صالحی و سامان یاسین دانست.

او روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، آنها را هنرمندانی نامید که شهامت سخن گفتن علیه سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی را داشته‌اند.

خانم تربولت، با تأکید بر این که جمهوری اسلامی «قابلیت هنر، در الهام‌بخشی به مردم برای دنبال کردن رویای آینده‌ای بهتر و برابر برای همگان» را درک کرده، همین موضوع را دلیل «ترس حکومت از قدرت هنرمندان، و تلاش برای ساکت کردن صداهای مستقل» دانست.

وفا احمدپور روز یک‌شنبه، ۱۵ بهمن، در خانه‌اش بازداشت شد. او پیش از بازداشت در ویدئویی خبر داده بود که مأموران حکومتی در غیاب او وارد خانه‌اش شده و در حضور خانواده‌اش او را تهدید کرده بودند که باید برای بازداشت به خانه بازگردد.

پیشتر ترانه‌ای با مضمون انتقاد از انقلاب ۵۷ یا به گفته او «انقلاب پابرهنه‌ها» همزمان با سالگرد رسمی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

در پی جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، بسیاری از هنرمندان داخل کشور نیز همچون دیگر گروه‌ها از معترضان حمایت کردند.

این همراهان اعتراضات همچون توماج صالحی و مهدی یراحی نیز مانند دیگر معترضان با ممنوعیت از کار و بازداشت و محاکمه روبه‌رو شده‌اند.