چهار زندانی بلوچ به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شدند

تصویری که از این زندانیان بلوچ منتشر شده است

منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند که دادگاه انقلاب تهران چهار شهروند بلوچ را به اتهام «بغی» به اعدام محکوم کرده است.

هویت این چهار نفر عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج و سلیمان شه‌بخش گزارش شده است.

به نوشته هه‌نگاو، این چهار نفر که در زندان قزلحصار کرج زندانی هستند، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد خلیلی به خاطر آنچه «تشکیل و عضویت در گروه‌های ضدانقلاب» خوانده شده به «بغی» متهم شده و برای آنها حکم اعدام صادر شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دو متهم اول پرونده در حالی به اعدام محکوم شد‌ه‌اند که سال ۱۳۹۵ در پرونده‌ای با همین اتهام توسط شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان تبرئه و آزاد شدند؛ با این حال این دو نفر چند ماه بعد دوباره بازداشت شدند.

دو زندانی دیگر، سلیمان شه‌بخش و عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج، در سال ۱۳۹۵ به اتهام قتل رئیس پایگاه بسیج چاه‌زرد بازداشت شدند.

به نوشته وبسایت حقوقی «دادبان»، سلیمان شه‌بخش متولد ۱۳۷۵ است و عمل ارتکابی منتسب به او زمانی رخ داده که او ۱۲ ساله بوده است.

در قوانین جمهوری اسلامی اتهام «بَغی» به معنای «قیام مسلحانه علیه نظام» تعریف شده است و مجازات آن معمولاً اعدام است.

در همین حال منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند که پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق کُرد، نیز از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به «بغی» متهم شده است.

سه روز پیشتر نیز «اتحادیه آزاد کارگران ایران» خبر داد که شهاب نادعلی، زندانی سیاسی، از سوی دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است.