جمعی از نواندیشان دینی با هشدار درباره سلامتی صدیقه وسمقی، خواستار آزادی او شدند

جمعی از نواندیشان دینی ایرانی با محکوم کردن بازداشت «غیرقانونی» صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و فعال سیاسی، درباره وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی او شدند.

آنها در نامه‌ای که روز چهارشنبه اول فروردین منتشر کرده‌اند، با اشاره به دستگیری خانم وسمقی بعد از یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش، هشدار داده‌اند که این فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی «علاوه بر مشکل شدید بینایی از بیماری‌های دیگری رنج می‌برد و نیازمند مراقبت مستمر پزشکی است.»

در این نامه آمده که صدیقه وسمقی به جز «حق‌گویی و ستم‌ستیزی» کاری انجام نداده و تأکید شده که او به «سطان جائر (ستم‌گر)» اعتراض کرده است.

نویسندگان نامه همچنین با اشاره به این که خانم وسمقی از «حقوق اولیه‌ پزشکی» محروم شده است خواهان آزادی بی قید و شرط او شده‌اند و نوشته‌اند: «نظام جمهوری اسلامی را مسئول هر مشکلی می‌دانیم که برای سلامت ایشان پدید آید.»

عبدالکریم سروش، محمدجواد اکبرین، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، سروش دباغ، رضا علیجانی و عبدالله ناصری طاهری ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند.

بیشتر در این باره: صدیقه وسمقی: با هرگونه کفالت و وثیقه‌گذاری برای آزادی مخالفم

صفحهٔ اینستاگرامی صدیقه وسمقی روز‌ ۲۹ اسفندماه اعلام کرد که «به لحاظ قانونی وضعیت جسمانی خانم وسمقی مناسب تحمل زندان نیست»، با این حال، او گفته است که «با هرگونه کفالت و وثیقه‌گذاری» برای آزادی از زندان اوین مخالف است.

یک روز پیش از آن هم اعلام شده بود که کیفرخواست توسط دادگاه انقلاب به او در زندان ابلاغ شده است، اما او گفت: «دادگاه انقلاب قانونی نیست و دفاع در این بیدادگاه معنایی ندارد. در آن حضور پیدا نمی‌کنم و نمی‌خواهم با این قضاتِ جور مواجه بشوم.»

خانم وسمقی ۲۶ اسفندماه پارسال توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد.

او ۱۵ اسفند در یک پست اینستاگرامی نوشته بود که دادسرای اوین او را احضار کرده، اما در احضاریه الکترونیکی، اتهام این فعال سیاسی و شاکی پرونده‌اش مشخص نیست.