همسر سعید مدنی می‌گوید تبعید به زندان دماوند تلاش برای «منزوی کردن» اوست

سعید مدنی

منصوره اتفاق، همسر سعید مدنی، جامعه‌شناسی که دوران محکومیت ۹ ساله خود را در زندان اوین می‌گذراند، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که انتقال همسرش با «دستور دادستان تهران» به زندان دماوند برای منزوی کردن اوست.

خانم اتفاق، آقای مدنی را آخرین بار پیش از انتقال به زندان دماوند، چهاردهم فروردین ملاقات کرده است.

به گفته همسر این کنشگر مدنی، در حکم انتقال که به دست وکیل سعید مدنی رسیده هیچ اشاره‌ای به دلیل آن نشده است.

خانم اتفاق افزود که پیشتر بازجویان این زندانی سیاسی که او از آن‌ها با عنوان «کارشناسان وزارت اطلاعات» نام می‌برد، آقای مدنی را به این جابه‌جایی تهدید کرده بودند.

پیشتر جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین با تأیید گزارش‌ها درباره «تبعید» سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی و کنشگر مدنی، به زندان دماوند، این اقدام دستگاه قضائی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

کانال خبری امتداد روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد آقای مدنی که در حال گذراندن دوران محکومیت ۹ سالۀ خود در زندان اوین بود، «با فشار نهاد امنیتی و حکم دادستان کل» به زندان دماوند منتقل شده است.

زندانیان سیاسی در نامه خود این اقدام را تلاش «مذبوحانه» مقام‌های جمهوری اسلامی برای ساختن «اقتدار پوشالی» برای خود دانستند و تأکید کردند این مقام‌ها نشان دادند «از وجود مبارزی خشونت‌پرهیز همچون سعید مدنی‌، آن هم در بند و زندان چقدر پریشان می‌شوند.»

نرگس محمدی، گلرخ ایرائی، سپیده قلیان، فریبا کمال‌آبادی، مصطفی تاجزاده، امیرسالار داودی، حسین رزاق، رضا شهابی، فائزه هاشمی و صدیقه وسمقی ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند.

سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی، اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بازداشت شد و دادگاه انقلاب تهران آبان ماه همان سال او را به اتهام تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام محاکمه کرد.

آقای مدنی توسط همین دادگاه به ۹ سال زندان محکوم شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران حکم اولیه علیه او را عینا تایید کرد که ۸ سال آن قابل اجراست.