افت سهام در بازارهای آسیایی و رشد قیمت طلا در پی حمله ایران به اسرائیل

بورس تهران

در پی حمله ایران به اسرائیل و نگرانی‌ها از گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه، برخی بازارهای آسیایی با افت سهام مواجه شدند و قیمت جهانی طلا نیز رکورد تازه‌ای را شکست.

شاخص نیکِی ۲۲۵ در لحظه گشایش بازار بورس ژاپن ۱.۲۲ درصد و شاخص تاپیکس کره جنوبی نیز یک درصد کاهش یافت.

اما شاخص بورس شانگهای چین افزایشی ۱.۲ درصدی داشت.

نگرانی از گسترش جنگ در خاورمیانه تمایل سرمایه‌گذاران به بازار طلا را افزایش داده و روز دوشنبه، ۲۷ فروردین، قیمت هر اونس طلا با رشدی ۰.۶۸ درصدی به رکورد تاریخی ۲۳۵۸ دلار رسید.

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته هشت درصد و طی شش ماه گذشته، تحت تاثیر آغاز جنگ غزه، بیش از ۲۲ درصد رشد کرده است.

ناآرامی‌ و تنش در خاورمیانه و خصوصا حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب، قیمت نفت را نیز از ابتدای سال جاری میلادی افزایش داده است؛ به طوری که قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا حدود ۶.۷ درصد و قیمت نفت شاخص برنت ده درصد رشد داشته است.

بیشتر در این باره: ثبت رکورد جدید در قیمت دلار آزاد در پی حمله ایران به اسرائیل

با این ‌حال روز دوشنبه قیمت نفت مقدار اندکی کاهش داشت.

هنوز مشخص نیست پاسخ اسرائیل به حمله بی‌سابقه و گسترده ایران چه خواهد بود؛ اما گزارش‌ها حاکی است آمریکا از تل‌آویو خواسته است ردگیری و انهدام تقریبا همه موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده از ایران را یک پیروزی قلمداد کرده و دست به حمله متقابل نزند.

بازارهای ایران

شاخص بورس تهران که از زمان حمله ۱۳ فروردین اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، دچار ریزشی ۵۰ هزار واحدی شده بود، روز گذشته تحت تاثیر حمله متقابل ایران به اسرائیل، باز هم بیش از ۱۱ هزار واحد سقوط کرد. در مجموع طی روزهای شنبه و یک‌شنبه شاخص بورس حدود سه درصد افت داشت.

اما با کاهش نگرانی‌ها از ادامه درگیری، شاخص بورس ایران روز دوشنبه نزدیک به پنج هزار واحد افزایش یافت و به دو میلیون و ۲۰۱ هزار واحد رسید.

نرخ دلار آمریکا که صبح روز گذشته برای ساعاتی به ۷۰ هزار تومان اوج گرفته بود، هم‌اکنون در کانال ۶۶ هزار تومان قرار دارد.

قیمت انوع سکه در روز شنبه رشدی ۳ تا ۶ درصدی و روز یک‌شنبه رشدی دو درصدی داشت. اما روز دوشنبه افتی یک تا دو درصدی را تجربه کرد.

طی شش ماه گذشته نرخ دلار در ایران بالای ۳۰ درصد و قیمت انواع سکه حدود ۶۰ درصد جهش داشته است.