علیرغم مخالفت‌های گسترده، پارلمان گرجستان به‌دنبال تصویب لایحه «عوامل خارجی» است

تجمع مخالفان لایحه «عوامل خارجی» مقابل پارلمان گرجستان

گزارش‌ها از گرجستان حاکی از آن است که به‌رغم تظاهرات گسترده و کتک‌کاری میان برخی قانونگذاران، پارلمان گرجستان تصویب لایحه «عوامل خارجی» را ادامه می‌دهد.

بی‌اعتنایی پارلمان به مخالفت‌ها در این زمینه در حالی است که مخالفان این لایحه را «روسی» می‌خوانند؛ قانونی مشابه که به حکومت روسیه کمک کرده تا عملاً هر صدای مخالف را خفه کند.

بروکسل که مشغول مذاکره با تفلیس دربارهٔ عضویت احتمالی گرجستان در اتحادیهٔ اروپاست هم تلاش‌ها برای تصویب این لایحه را محکوم کرده است.

پارلمان گرجستان مراحل تصویب لایحه‌ای با عنوان «شفافیت نفوذ خارجی» را آغاز کرده و روز دوشنبه به‌رغم کتک‌کاری بین آلکو الیساشویلی رهبر یکی از احزاب مخالف و ماموکی مدینارادزه رئيس اکثریت پارلمانی و سایر قانونگذاران حزب حاکم رویای گرجی، کمیتهٔ امور حقوقی پارلمان گرجستان با بررسی آن موافقت کرد.

بیشتر در این باره: ناتو و اتحادیه اروپا تلاش برای تصویب قانون «عوامل خارجی» در گرجستان را محکوم کردند

ائتلاف به رهبری حزب رویای گرجی که اکثریت پارلمان گرجستان را در دست دارد با اتهامات متعددی مبنی بر عقب‌نشینی از دموکراسی، زندانی کردن مخالفان، ساکت کردن رسانه‌های مستقل، همکاری مخفیانه با کرملین و خارج کردن گرجستان از مسیر عضویت در اتحادیهٔ اروپا مواجه است.

اکنون مخالفان، این حزب را متهم می‌کنند با تصویب لایحه‌ای که به گفتهٔ آنها «تغییری اقتدارگرایانه با الهام از روسیه است» در پی محدود کردن فعالیت‌های رسانه‌ای و آزادی‌های مدنی‌ است.

در فهرستی که مطابق قانون مشابهی در روسیه تدوین شده، اکنون بیش از ۸۰ رسانه، ۲۰ سازمان مدنی و حدود ۵۰۰ نفر «عامل خارجی» اعلام شده‌اند و نه تنها فعالیت آنها در روسیه عملاً غیرممکن شده بلکه تمام کسانی که با آنها در ارتباط بوده‌اند هم تحت فشار قرار گرفته‌اند.

نمایندگان اکثریت پارلمانی می‌گویند با این لایحه در پی شفافیت بخشیدن به فعالیت رسانه‌ها و سازمان‌هایی‌ هستند که دست‌کم یک پنجم منابع مالی‌شان از منشاء خارجی‌ است.

از جمله به گفتهٔ رئیس حزب رویای گرجی در پارلمان، آنها می‌خواهند به کمک این لایحه از منتقدان کلیسای ارتدوکس که یکی از قدرتمندترین نهادهای این کشور است «نقاب بردارند».

نسخهٔ اول لایحهٔ لایحه «عوامل خارجی» یک سال پیش در پارلمان گرجستان تصویب اما در پی تظاهرات گسترده در این کشور ادامهٔ بررسی آن متوقف شد.

از دوشنبه تظاهرکنندگان مجدداً به خیابان‌های تفلیس آمدند و با پرچم گرجستان و اتحادیهٔ اروپا در دست در مقابل نیروهای ضدشورش آواز خواندند. اعلام شده که در این تظاهرات دست‌کم ۱۴ نفر بازداشت شده‌اند.

سالومه زاروبیشویلی رئيس‌جمهور گرجستان که مخالف دولت است اعلام کرد لایحه «عوامل خارجی» را وتو می‌کند اما اکثریت پارلمانی دارای آرای کافی‌ است تا وتوی ریاست‌جمهوری را بی‌اثر کند.

اتحادیهٔ اروپا و ناتو تلاش‌ها برای تصویب لایحه «عوامل خارجی» را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

آلمان هشدار داد این گام مانع ادامهٔ مذاکرات دربارهٔ عضویت احتمالی گرجستان در اتحادیهٔ اروپا خواهد بود. رئیس حزب رویای گرجی این هشدار را بی‌اساس خوانده است.