جان بولتون: هیچکس نباید حق اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران را انکار کند

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا، می‌گوید هیچکس نباید حق اسرائیل برای پاسخگویی به حمله ایران را انکار کند و جنگ گسترده در خاورمیانه از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل آغاز شده است.

او روز دوشنبه ۲۷ فروردین در گفت‌وگو با شبکه کارنت تایم، گفت که ایران «همه گروه‌های تروریستی» ازجمله حماس و حوثی‌ها در منطقه را مسلح و تأمین مالی می‌کند و آموزش می‌دهد.

آقای بولتون که از منتقدان رویکرد دولت جو بایدن در قبال حمله اخیر جمهوری اسلامی به اسرائیل است، افزود: «مسئله این است که آیا ایران می‌تواند همچنان اسرائیل را با تهدید حملات موشک‌های بالستیک در گروگان خود نگه دارد، یا اینکه آیا اسرائیل در مقابل این تهدید اقدامی انجام خواهد داد؟»

مشاور سابق دونالد ترامپ با اشاره به «فشار شدید» به اسرائیل یادآوری کرد اگر آمریکا با چنین حمله‌ای مواجه می‌شد، «هیچ شکی» درباره واکنش این کشور وجود نداشت.

او ادامه داد: «چرا باید حق اسرائیل را برای اقدام کردن و واکنش نشان دادن به شیوه‌ای که ما انجام می‌دهیم، انکار کنیم؟»

این سیاستمدار جمهوریخواه همچنین با اشاره به شلیک «بیش از ۳۲۰ موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد» توسط ایران گفت: «اسرائیلی‌ها از کجا می‌توانند مطمئن باشند موشک‌های بالستیک بعدی که ایران پرتاب می‌کند، دارای کلاهک هسته‌ای نباشد؟»

جان بولتون درباره درخواست متحدان اسرائیل برای خویشتنداری در برابر حمله ایران و جلوگیری از گسترش تنش گفت: «معتقدم جنگ گسترده‌تری که بایدن و دیگران همیشه از بیم آن سخن می‌گفتند، در ۱۵ مهر [روز حمله حماس به اسرائیل] آغاز شد. اما دولت [آمریکا] حاضر نشده به این منطقه از منظر راهبردی بنگرد.»

پس از حمله شنبه شب ایران به اسرائیل به تلافی حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته شدن چند فرمانده سپاه پاسداران، مقام‌های اسرائیلی گفتند ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده رهگیری و منهدم شدند و جو بایدن نیز این دفاع را «پیروزی» برای اسرائیل خواند.

مقام‌های ارشد اسرائیل وعده «پاسخ» به این حمله را داده‌اند، اما متحدان این کشور می‌گویند برای جلوگیری از تشدید تنش و بالا گرفتن جنگ گسترده در خاورمیانه، اسرائیل بهتر است خویشتنداری کند.