هنرمندان اسرائیلی غرفه این کشور در بینال ونیز را تا زمان آتش‌بس در غزه باز نمی‌کنند

سرباز ایتالیایی در مقابل غرفه اسرائیل در دوسالانه ونیز نگهبانی می‌دهد

هنرمندان و ترتیب دهندگان غرفه ملی اسرائیل در دوسالانه (بینال) ونیز اعلام کردند که تا زمان برقراری آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی این غرفه را افتتاح نخواهند کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، بیانیه آنها روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین و همزمان با پیش‌نمایش دو سالانه ونیز، بزرگترین و مهم ترین گردهمایی هنری جهان، منتشر شد.

این بیانیه بر ورودی غرفه اسرائیل در جیاردینی، پارک عمومی ونیز و یکی از محل‌های اصلی برگزاری این نمایشگاه، نصب شده است.

حضور اسرائیل در دوسالانه ونیز که امسال با شرکت ۸۸ کشور بزرگترین مورد در تاریخ این نمایشگاه جهانی است، پیش‌تر مورد انتقاد قرار گرفته بود.

اخیرا نامه سرگشاده‌ای با امضای بیش از ۲۳ هزار هنرمند و دست اندرکاران امور هنری و فرهنگی با استناد به ممنوع شدن حضور رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۳ خواستار ممنوعیت شرکت اسرائیل در این نمایشگاه شدند.

آنها همچنین به تعطیل شدن غرفه روسیه در این نمایشگاه پس از تهاجم نظامی مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ اشاره کردند.

از نمای شیشه‌ای ساختمان مدرن غرفه اسرائیل در محل نمایشگاه می توان پخش ویدئوی روث پاتیر، هنرمند اسرائیلی، با عنوان «ناله سوگ» را مشاهده کرد ولی به گفته ترتیب دهندگان غرفه «سایر آثار این نمایشگاه در انتظار زمانی خواهد نشست که قلب‌ها دوباره به سوی هنر گشوده شوند.»

خانم پاتیر گفت: «من به عنوان یک هنرمند و آموزگار با تحریم فرهنگی به شدت مخالفم. ولی در شرایطی که زندگی مورد بی‌حرمتی غیرقابل تصوری است، ارائه یک پروژه هنری در مورد شکنندگی زندگی برایم بسیار دشوار است.»

میرا لاپیدوت و تامار مارگالیت، ترتیب دهندگان غرفه اسرائیل، نیز با اشاره به گذشت بیش از شش ماه از حملات اسرائیل به نوار غزه در واکنش به حمله گروه افراطی حماس به خاک آن کشور در ۱۵ مهر، گفتند: «هیچ روزنه‌ای از امید وجود ندارد و تنها چیزی که وعده داده می شود درد، نابودی و خسارت بیشتراست. نمایشگاه ما آماده و غرفه در انتظار گشایش است. هنر می‌تواند صبر کند ولی زنان، کودکان و مردمی که در شرایط جهنمی قرار دارند نمی‌توانند منتظر بمانند.»

آنها افزودند که هدف هنرمندان و ترتیب دهندگان لغو حضور خود و يا تعطيلی غرفه اسرائیل نیست، بلکه ابراز همبستگی با خانواده‌های گروگان‌ها و بخش کثیری از جامعه اسرائیل است که خواستار تغییر هستند.

هنرمندان فلسطینی امسال هم در بخش اصلی دوسالانه ونیز و هم نمایشگاه مرتبط با آن که تحت عنوان «رویداد جانبی» برگزار می شود حضور خواهند داشت که در آن هنرمندان سایر نقاط جهان نیز شرکت دارند.

دیما سروجی، یکی از هنرمندان فلسطینی شرکت کننده در بخش «رویداد جانبی» گفت: «درخواست آتش بس و آزادی گروگان‌ها برای غرفه اسرائیل ممکن است ادامه روال عادی باشد ولی برای بقیه ما به معنای ادامه ۷۵ سال اشغال و آپارتاید فعلی است. ما برای رهایی و نه فقط برقرای آتش بس در سال ۲۰۲۴ مبارزه می کنیم.»

یک هنرمند دیگر به نام آدام برومبرگ که در بخش «رویداد جانبی» حضور دارد، اقدام مسئولان غرفه اسرائیل را به یک «بازی شطرنج زیرکانه» تشبیه کرد و افزود: «تا زمان پایان اشغال و آپارتاید و دادن حق بازگشت به تمامی فلسطینیان غرفه اسرائیل باید تعطیل بماند.»