ایران اعلام کرد در میانه تنش‌ها با اسرائیل، رافائل گروسی به تهران سفر می‌کند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از سفر «قریب‌الوقوع» رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران خبر داد.

محمد اسلامی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین گفت بازدیدهای سرزده آژانس از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در جریان است و ۱۲۰ «بازرس تأیید شده» این نهاد ناظر در ایران مستقرند یا رفت و آمد می‌کنند.

آقای گروسی نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت در تدارک سفر به تهران، اما هنوز تاریخ این سفر مشخص نیست.

او اخیرا نیز گفته بود ما در ایران بازرسی داریم اما نه در سطح و عمقی که برای ماهیت مشکل لازم است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست در تلاش برای دریافت پاسخ‌های جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه، خصوصا منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده این کشور است. ایران طی سه سال گذشته درباره منشاء این اورانیوم شفاف‌سازی نکرده است.

بیشتر در این باره: گروسی: اگر ایران شفاف نباشد مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آنها را تضمین نمی‌کنیم

آژانس همچنین بارها نسبت به غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی، ممانعت ایران از دسترسی این نهاد بین‌المللی به اطلاعات دوربین‌های مداربسته در تاسیسات هسته‌ای ایران، همچنین علت مبادرت جمهوری اسلامی به ساخت اورانیوم فلزی که در ساخت بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، هشدار داده است.

رافائل گروسی اسفندماه گذشته از تصمیم خود برای سفر دوباره به تهران و پیگیری مذاکرات قبلی خبر داده بود، اما بلافاصله پس از آن محمد اسلامی با اشاره به «تراکم برنامه در اسفند» گفت این سفر در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی گروسی برای سفر به تهران زمانی انجام می‌شود که اسرائیل می‌گوید حملات گسترده اخیر جمهوری اسلامی به خاک این کشور را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه تاسیسات اتمی ایران یکی از اهداف نظامی اسرائیل باشد، منتشر شده و حتی آقای گروسی اخیرا با اشاره به هدف قرار گرفتن تاسیسات اتمی عراق توسط اسرائیل در سال ۱۳۶۰ گفت، آژانس نمی‌خواهد «تجربه عراق» تکرار شود: «اگر ایران همچنان تن به شفافیت و بازرسی ندهد ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که از دادن اطمینان معتبر مبنی بر اینکه ما دقیقا اطمینان داریم فعالیت‌های اتمی ایران به طور کامل صلح‌آمیز هستند خودداری خواهیم کرد».

او روز سه‌شنبه نیز حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران را «اشتباه فاحش» خوانده بود و درعین حال گفته بود نشانه‌ای مبنی بر برنامه‌ریزی اسرائیل یا هر کشوری برای هدف قرار دادن این تاسیسات وجود ندارد.