درخواست فلسطینی‌ها از فیفا برای تحریم فوتبال اسرائیل

مقامات فلسطینی ماه آینده در کنگره فیفا خواستار اقدام این نهاد علیه تیم فوتبال اسرائیل به دلیل حمله اسرائیل به غزه خواهند شد.

به گزارش تایمز اسرائیل، برپایه اسنادی که فیفا روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه منتشر کرد، اتحادیه فوتبال فلسطین در کنگره ماه آینده که در ۱۷ ماه می در تایلند برگزار خواهد شد از ۲۱۱ فدراسیون عضو خواهد خواست که «‌تحریم‌های مناسب و اثرگذار فوری» را علیه تیم‌های اسرائیلی اعمال کنند.

این طرح مدعی «نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل در غزه» است و به تعهدات قانونی فیفا در مورد حقوق بشر و علیه تبعیض اشاره می‌کند.

اتحادیه فوتبال فلسطین با بیان حمایت فدراسیون‌های الجزایر، عراق، اردن، سوریه و یمن از این طرح تصریح می‌کند که «تمام زیرساخت‌های فوتبال غزه از جمله ورزشگاه تاریخی الیرموک یا تخریب شده یا آسیب جدی دیده است».

فوتبال فلسطین، برای تحریم اسرائیل به آنچه درباره روسیه و پس از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ رخ داد، اشاره می‌کند.

جنگ غزه با حمله مرگبار گروه افراطی حماس در جنوب اسرائیل در ۱۵ مهرماه آغاز شد که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر قتل عام و ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند.
وزارت بهداشت غزه می‌گویدتا کنون بیش از ۳۳ هزار نفر در این باریکه بر اثر حملات اسرائیل کشته‌شده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌گوید درخواست مقامات فلسطینی برای تنبیه فوتبال اسرائیل توسط فیفا حمایت نخواهد شد زیرا به گفته این شبکه خبری اسرائیل از حمایت ۵۵ سازمان فوتبال اروپایی (یوفا) که ۳۰ سال پیش به آن ملحق شده‌، برخوردار است و به تازگی یک قرارداد همکاری بین مقامات اسرائیلی و سازمان فوتبال آمریکای جنوبی امضا شد‌ه‌است.

تیم های ملی و باشگاهی اسرائیل از زمان حملات ۱۵ مهرماه توسط حماس به بازی در رقابت‌های یوفا ادامه داده‌اند.

در افتتاحیه المپیک پاریس در ماه جولای نیز، اسرائیل در مسابقات فوتبال مردان بازی خواهد کرد و ماه گذشته در قرعه کشی مسابقات شرکت کرد. اسرائیل در گروهی است که باید با مالی، که کشوری با اکثریت مسلمان است، پاراگوئه و یک تیم آسیایی بازی کند.

اتحادیه فوتبال فلسطین در پیشنهاد خود به فیفا می‌گوید :«این احتمال وجود دارد که برخی از اتحادیه‌های فوتبال از بازی با اسرائیل خودداری کنند. »

مناقشه فوتبال بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ مکرراً در دستور کار فیفا قرار گرفته و تا کنون در کنگره‌های فیفا بدون نتیجه مانده‌است.