انتقاد هفت کشور صنعتی جهان از شمار بالای تلفات غیرنظامی در جنگ غزه

وزرای خارجه گروه هفت

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان روز جمعه، ۳۱ فروردین‌ماه، از تلفات بالای انسانی در حمله اسرائیل به نوار غزه طی ماه‌های گذشته انتقاد کردند.

وزرای خارجه «گروه هفت» شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن در بیانیه مشترکی که روز جمعه منتشر کردند، تصریح کرده‌اند: «ما از تلفات جانی غیرنظامیان ابراز تأسف می‌کنیم و با نگرانی از تعداد غیرقابل قبول غیرنظامیان کشته شده از جمله هزاران زن، کودک و افراد آسیب‌پذیر، یاد می‌کنیم.»

این بیانیه که نسخه‌ای از آن در سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شده، در ادامه می‌افزاید با شروع عملیات نظامی «تمام‌عیار» اسرائیل در منطقه رفح مخالف است، چرا که این کار «عواقب فاجعه‌باری» بر ساکنان این منطقه خواهد داشت.

رفح در جنوب غزه تنها منطقه باقی‌مانده در کنترل گروه افراطی حماس و رهبران آن است و طی هفته‌های گذشته اسرائیل بارها از قصد خود برای حمله زمینی به آن خبر داده است. آمریکا و اروپا همراه با اسرائیل حماس را گروه تروریستی تلقی می‌کنند.

وزرای خارجه گروه هفت در نشست جزیره کاپری ایتالیا از اسرائیل خواستند یک برنامه معتبر و قابل اجرا برای حفاظت از جان غیرنظامیان ارائه دهد.

بیشتر در این باره: کاخ سفید می‌گوید اسرائیل نگرانی‌ها در مورد تهاجم رفح را در نظر خواهد گرفت

در جریان حمله گسترده و بی‌سابقه گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه پارسال ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۴۰ نفر دیگر به گروگان گرفته شدند. اسرائیل در واکنش به این حمله، در غزه دست به یک عملیات نظامی زد که همچنان از پایانش خبری نیست.

بیانیه هفت کشور صنعتی جهان در ادامه، حمله مهرماه حماس به اسرائیل را «وحشیانه» توصیف نموده و آن را به شدت محکوم کرده است.

این بیانیه بر حق اسرائیل برای دفاع از خود با رعایت قوانین بین‌المللی، خصوصا حقوق بشر تاکید کرده و از گروه افراطی حماس خواسته است بقیه گروگان‌های اسرائیلی را فورا آزاد کند.

این بیانیه نسبت به خطر قحطی در غزه هشدار داده و از جامعه جهانی خواستار تقویت امدادرسانی به این منطقه شده است.

به گفته مقامات بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس است، از زمان اغاز جنگ در غزه بیش از ۳۳ هزار نفر کشته و بیش از ۷۶ هزار زخمی شده‌اند.

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز ۲۹ فروردین اعلام کرد، از زمان آغاز جنگ در غزه تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ کودک فلسطینی کشته شده‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند، به‌ دلیل عدم دسترسی به منطقه غزه، نمی‌توانند به‌ طور مستقل تعداد کشته‌شدگان را تأیید کنند.