گزارش‌ها از «کاهش» حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه پس از حملات منتسب به اسرائیل

در حمله منتسب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق چند افسر ارشد سپاه پاسداران کشته شدند

یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان و دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند در پی حملات پیاپی منتسب به اسرائیل به خاک سوریه، ایران حضور نظامی خود در این کشور را کاهش داده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت از قول این منابع گزارش داد که تحت تاثیر حملات منتسب به اسرائیل در ماه‌های اخیر، ایران مجبور شده است حضور نظامی خود در خاک سوریه را تجدید سازمان کرده و آرایش نیروهایش را تغییر دهد.

منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان گفت: «ایران نیروهای خود را از جنوب سوریه از جمله استان‌های درعا و قنیطره که با مناطق اشغالی در بلندی‌های جولان هم مرز هستند، خارج کرده است ولی هنوز در سایر مناطق سوریه حضور دارد.»

بیشتر در این باره: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق؛ تهران خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

در ماه‌های گذشته حملات پیاپی منتسب به اسرائیل به مواضع ایران در خاک سوریه رخ داد که نقطه اوج آن حمله روز ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در دمشق بود.

در اين حمله ساختمان کنسولگری کاملا ویران و هفت افسر ارشد سپاه پاسداران کشته شدند که محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه، ازجملهٔ آن‌ها بود.

ایران در واکنش به این حمله بامداد ۲۶ فروردین در یک اقدام بی‌سابقه با صدها پهپاد و موشک به خاک اسرائیل حمله کرد که به گفته کارشناسان نقطه آغاز جنگ آشکار بین دو کشور بود و تنش در سطح منطقه را افزایش داد.

اسرائیل نیز چند روز بعد یک پایگاه نظامی محل استقرار پدافند هوایی ایران در اصفهان را با موشک هدف قرار داد.

منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران در پی حمله اوایل دی ماه گذشته به شهر دمشق که در آن پنج افسر سپاه پاسداران، از جمله فرمانده امنیتی این نیرو در سوریه و معاون او، کشته شدند، کاستن از حضور نظامیان خود در سوریه را شروع کرد.

حدود یک ماه پیش از آن نیز رضی موسوی، که سپاه پاسداران او را «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه» معرفی کرد، در حمله منتسب به اسرائیل در محله زینبیه دمشق کشته شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ در سوریه را جمع آوری و منتشر می‌کند نیز گفت نظامیان ایرانی از دمشق و مناطق جنوبی سوریه خارج شده‌اند.

رامی عبدالرحمان، رئیس این نهاد به خبرگزاری فرانسه گفت به جای آنها نیروهای حزب‌الله لبنان و گروه‌های شبه نظامی عراقی در این مناطق مستقر شده‌اند.

جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده است که در خاک سوریه نیروی نظامی ندارد و فقط افسران سپاه پاسداران را به عنوان مستشار به این کشور اعزام می کند.

ولی دیده‌بان حقوق بشر سوریه می گوید که دست کم ۳ هزار نظامی ایران در سوریه مستقر هستند و توسط ده‌ها هزار شبه‌نظامی از کشورهای لبنان، عراق و افغانستان که توسط ایران آموزش دیده‌اند حمایت می‌شوند.

رامی عبدالرحمان افزود که در شش ماه گذشته بسیاری از مستشاران ایرانی خاک سوریه را ترک کرده‌اند ولی تعدادی از آنها در استان‌های حلب در شمال و دیرالزور در شرق سوریه باقی مانده‌اند.