سنتکام از انهدام یک موشک بالستیک ضدکشتی و چهار پهپاد حوثی‌ها خبر داد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام٬ روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت از انهدام یک موشک بالستیک ضدکشتی و چهار پهپاد شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران خبر داد.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، یکی از کشتی‌های نیروهای ائتلاف نظامی بین‌المللی قبل از ظهر چهارشنبه به وقت محلی با موفقیت یک موشک بالستیک ضدکشتی «حوثی‌های تروریست مورد حمایت ایران» را که از نواحی تحت کنترل این گروه در یمن به سوی خلیج عدن شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرده است، احتمالا این موشک به سوی کشتی تجاری «ام وی یورک تاون» شلیک شده بود.

طبق این گزارش، «ام وی یورک تاون» یک کشتی با پرچم ایالات متحده، با ۱۸ خدمه آمریکایی و چهار خدمه یونانی است.

سنتکام گفته است، هیچ تلفات یا خسارتی از سوی کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین تصریح کرده است که در عملیات دیگری نیروهای ارتش آمریکا با موفقیت چهار پهپاد را بر فراز مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کردند.

سنتکام تاکید کرده است که این موشک بالستیک ضد کشتی و پهپادها تهدیدی فوری برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده بودند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در ادامه گفته است: «این اقدامات به منظور محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن ‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.