روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا را وتو کرد

نشست شورای امنیت

روسیه روز چهارشنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن را که از همه کشورها می‌خواست از یک مسابقه خطرناک تسلیحات هسته‌ای در فضا جلوگیری کنند، وتو کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی آمریکا و ژاپن پس از شش هفته مذاکره به رای گذاشته شد ۱۳ رای موافق بهمراه داشت. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد اما به دلیل وتوی روسیه این قطعنامه به تصویب نرسید.

این قطعنامه از همه کشورها می‌خواست که سلاح‌های هسته‌ای یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی را در فضا توسعه ندهند یا مستقر نکنند.

رابرت وود، معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پیش از انجام رای‌گیری گفته بود که اگر روسیه به این قطعنامه رای مثبت ندهد نشان‌گر آن است که چیزی برای پنهان کردن دارد.

این در حالی است که لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا پس از رای گیری گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو قصدی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

به گفته خانم گرینفیلد وتوی روز چهارشنبه بر این نکته تاکید می‌کند که اگر از قوانین پیروی می‌کنید چرا این قطعنامه را وتو می‌کنید . او این اقدام روسیه را «مایه شرمساری»‌عنوان کرد .

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، این قطعنامه پیشنهادی آمریکا را «کاملاً پوچ و سیاسی» خواند و گفت که این قطعنامه به اندازه کافی برای ممنوعیت انواع سلاح‌ها در فضا اقدام نمی‌کند.

با این حال روسیه و چین اصلاحیه‌ای را برای پیش‌نویس آمریکا و ژاپن پیشنهاد کردند که از همه کشورها، به‌ویژه آن‌هایی که دارای قابلیت‌های فضایی بزرگ هستند، می‌خواهد «برای همیشه از قرار دادن تسلیحات در فضا و تهدید به استفاده از زور در فضاهای بیرونی جلوگیری کنند.»

رای ۷ کشور به این اصلاحیه موافق، و ۷ کشور مخالف و یک کشور ممتنع بود و این متمم به دلیل عدم کسب حداقل ۹ رای مثبت لازم برای تصویب، شکست خورد.

واسیلی نبنزیا ایالات متحده را متهم کرد که از سال ۲۰۰۸ پیشنهاد روسیه و چین برای انعقاد معاهده‌ای علیه قرار دادن تسلیحات در فضا را مسدود کرده است.

اواخر بهمن‌ماه سال جاری جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که روسیه در حال ساخت یک سلاح «نگران‌کننده» جدید ضدماهواره‌ای است. او اضافه کرد که روسیه هنوز چنین سلاحی را در فضا مستقر نکرده است.

چند روز بعد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، گزارش‌ها در خصوص قصد مسکو برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را رد کرد و گفت: «ما همیشه مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا بوده و هستیم.»

۱۱۴ کشور از جمله آمریکا و روسیه در سال ۱۹۶۷ «معاهده‌ فضای خارج از جو» را امضا کردند که به‌موجب آن ارسال یا توسعه سلاح اتمی در مدار زمین ممنوع است.

به گفته کاخ سفید، سلاح فضایی جدید که آمریکا می‌گوید روسیه در حال توسعه آن است این معاهده را نقض می‌کند.