اتحادیه اروپا با تهدید به تحریم، حفاری‌های ترکیه در آب‌های قبرس را غیرقانونی خواند

کشتی حفاری ترکیه با نام «یاووز» که در روزهای اخیر رهسپار آب‌های قبرس شد

اتحادیه اروپا حفاری‌های ترکیه در آب‌های قبرس را «غیرقانونی» خواند و به گزارش رویترز، تهدید کرد که مذاکرات درباره حمل و نقل هوایی و همچنین کمک‌های سال آینده به ترکیه را به حال تعلیق درخواهد آورد.

دیپلمات‌های اروپایی روز پنج‌شنبه در بروکسل درباره جزئیات این تصمیم رایزنی می‌کنند و روز دوشنبه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا تصمیم نهایی را به رأی خواهند گذاشت.

با این حال وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه با انتقاد از اظهارات روزهای اخیر مقام‌های اتحادیه اروپا، حفاری در آب‌های قبرس شمالی را «قانونی» و «منطبق با توافق بین دولت قبرس شمالی وشرکت نفت ترکیه» خواند.

آمریکا نیز در روزهای اخیر از حفاری‌های مکرر ترکیه در آب‌های قبرس ابراز نگرانی کرده است.

جزیره قبرس شامل دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین با دو مدیریت مختلف است. قبرس جنوبی ترکیه را به تجاوز به حریم دریایی خود متهم می‌کند، اما قبرس شمالی که متفق ترکیه است می‌گوید حق مساوی با قبرس جنوبی در استفاده از منابع نفت و گاز منطقه را دارد.

ترکیه سال گذشته برای نخستین بار و با استفاده از کشتی حفاری خود به نام «فاتح» در آب‌های مدیترانه شروع به حفاری برای یافتن منابع نفت و گاز کرد. این کشتی اخیرا حفاری‌هایی را در بخش‌های جنوبی مدیترانه آغاز کرده که با واکنش اتحادیه اروپا و قبرس جنوبی مواجه شده است.