صالحی: پاسخ رسمی از گروه وين برای تبادل سوخت دريافت نکرده‌ايم

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور ایران

علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژ اتمی ایران، روز سه شنبه در خصوص مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با گروه پنج بعلاوه یک درباره تبادل سوخت گفته است که ایران تا امروز پاسخ رسمی و مکتوبی در این زمینه دریافت نکرده است.

علی اکبر صالحی گفت: پاسخ‌های گروه وین تا کنون یا رسانه‌ای یا شفاهی بوده‌است، مثلا با کشورهایی که جلسه داشته‌ایم این آمادگی اعلام شده است، اما برای شکل گیری مذاکرات باید پاسخ رسمی و مکتوب نیز وجود داشته باشد تا بتوان تاریخ و محل مذاکرات که البته آژانس است، اعلام شود.»

این در حالی است که کاترین اشتون، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۰ مهرماه به نمایندگی از گروه پنج بعلاوه یک، در نامه‌ای به سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران، روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه را برای مذاکره در وین پیشنهاد داده و اعلام کرد که در انتظار پاسخ رسمی ایران به این پیشنهاد است.

علی‌اکبر صالحی در ادامه خاطر نشان کرد که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که اکنون در مسکو به سر می‌برد، «به شدت» در تلاش است تا مذاکرات «هرچه زودتر» آغاز شود و افزود که احتمال دارد سفر وی به مسکو در همین رابطه صورت گرفته باشد.

یوکیا آمانو، روز دوشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه اعلام کرد که آماده است که در چارچوب منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در مورد برنامه اتمی ایران با رهبران روسیه به بحث بنشیند.

از یکم ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ که هیات ایرانی با نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد، تاکنون مذاکره‌ای میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک صورت نگرفته است.

ایمنی نیروگاه بوشهر

معاون محمود احمدی‌نژاد، روز سه شنبه و پس از آغاز عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر، گفت که این نیروگاه «به طور ذاتی» ایمن است و کارشناسان نیز می‌توانند از نیروگاه دیدن کرده و ایمنی آن را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی ضمن تأکید بر سهم آژانس در فرآیند ایمنی سازی نیروگاه بوشهر که به گفته وی در سه مرحله مورد بررسی قرار گرفته است، از کارشناسان و صاحبنظران کشورهای منطقه دعوت کرد که برای بازدید از نیروگاه بوشهر و اطلاع از استانداردهای ایمنی آن به ایران سفر کنند و افزود: اگر ابهامی داشته باشند ما آمادگی پاسخگویی داریم و هیچ چیز در ایران مکتوم و مخفی نیست.

پیش از این برخی از رسانه‌ها گزارش کرده‌ بودند که کویت در مورد جایگاه جغرافیایی نیروگاه بوشهر ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است که این نیروگاه در منطقه زلزله‌خیز قرار دارد.

آقای صالحی در این زمینه اعلام کرد که نیروگاه بوشهر «به طور ذاتی» ایمن است و علاوه بر آن، «پیش‌بینی‌هایی نیز فراتر از طراحی ذاتی» برای این نیروگاه مدنظر قرار گرفته است.

معاون آقای احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ممکن است بخشی از این نگرانی‌ها «برگرفته از بی‌اطلاعی» باشد، تصریح کرد که در این صورت جمهوری اسلامی می‌تواند در این زمینه اطلاع رسانی کند.

وی افزود: «از این گذشته... برخی از این کشورهای عضو آژانس هستند و اگر شک و تردیدی دارند، می‌توانند از آژانس سوال کنند.»

این اظهارات در حالی عنوان شده است که ایران در اواخر بهار سال جاری از ورود دو بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران به اتهام «ارائه اطلاعات غلط پيرامون فعاليت هاى هسته اى ايران»، ممانعت به عمل آورد و به دنبال اعتراض آژانس نسبت به این اقدام اعلام کرد که جمهوری اسلامی حق انتخاب بازرسان هسته‌ای خود را دارد.