ایران: سه عضو پژاک کشته شده اند

مناطق مرزی کردستان عراق با ایران و ترکیه، اخیرا ناآرمی های تازه ای را تجربه کرده است.

روزنامه ايران، چاپ تهران، روز پنج شنبه از کشته شدن سه نفر از شبه نظامیان پژاک در درگيری با نيروهای نظامی در مرزهای غربی ایران خبر داد.


روزنامه ايران، بدون اينکه به زمان وقوع اين درگيری اشاره ای داشته باشد، به نقل از منبعی که نامی از او برده نشده، ايالات متحده و کشورهای غربی را متهم به حمايت از حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) کرد.


اين خبر در حالی اعلام می شود که هنوز هيچ منبع رسمی در تهران صحت آن را تاييد نکرده است.


حزب حیات کردستان آزاد - پژاک - از گروههای مخالف جمهوری اسلامی ایران است که از آن به عنوان شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان - پ کا کا - که علیه دولت ترکیه فعالیت می کند، یاد می شود.


گروه شبه نظامی پ کا کا از سوی ایران، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است.


در طول چند ماه گذشته، نيروهای امنيتی ايران بارها در مرزهای غربی با نيروهای پژاک که در کردستان عراق مستقر هستند درگير شده اند، با اين حال ايران که مانند ترکيه جمعيتی از کردها را در خود جا داده می گويد که خواستار حل مسالمت آميز درگيري های به وجود آمده بين نيروهای پ کا کا و ارتش ترکيه است.


کشف پلاستيک های قابل انفجار


همزمان با درگیری های فزاینده ایران با شبه نظامیان پژاک، مقامات رسمی ترکيه می گويند که در ادامه طرح های مقابله با پ کا کا، چهار نفر را به اتهام همراه داشتن پلاستيک های قابل انفجار بازداشت کرده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيدپرس از آنکارا، اين عده در منطقه ای کردنشين در جنوب غربی اين کشور دستگير شده اند.


در گزارشی ديگر، مقام های ترک می گويند که براساس گزارش محلی در بازرسی از دونفر در شهر «نصيبين» دراستان ماردين در نزديکی مرز سوريه، از آنها ۲ کيلو از پلاستيکهای قابل انفجار نظامی مدل C-4، به دست آورده اند و به دنبال آن دو هم دست ديگر اين دو نفر را نيز دستگير کرده اند.


در حال حاضر دهها هزار نفر از سربازان ارتش ترکيه، در مرزهای جنوب غربی اين کشور در حالت آماده باش قرار دارند.


نگرانی در آلمان از درگیری ترک ها و کردها


بالا گرفتن احتمال حمله نظامی ترکيه به شورشيان کرد در شمال عراق، بر آتش خصومت های قومی در آلمان که بزرگترین جمعیت مهاجران ترک در آن زندگی می کنند نیز دامن زده است.


مهاجران کرد و ترک در آلمان چه در زندگی روزانه و يا کار با هم در ارتباط بوده و گاهی دامنه اين ارتباطات گسترده تر هم می شود اما بيم آن می رود که بالاگرفتن تنش ها، به مهاجران هم سرايت کند.


خبرگزاری رويترز از برلين، به نقل از يک مهاجر کرد گزارش داده است که او اين روزها اصلا احساس آرامش نمی کند.


ابراهيم اکوداچی به رويترز گفته است: «ما کردها احساس آسايش نداريم و به شدت می ترسيم.»


ماه گذشته که ترکيه، شورشيان جدايی طلب کردستان را به حمله نظامی تهدید کرد، مهاجران کرد مقيم مونيخ، کلن و برلين با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با تهديدات دولت ترکيه نشان دادند.


هفته گذشته نيز ۱۸ نفر از افراد پليس برلين که سعی در محافظت از محله کردنشين کروزبرگ در برلين را داشتند، توسط ترک های عصبانی زخمی شدند. ترک ها با پرتاب بطری و سنگ سعی در حمله به کردهای مقيم برلين را داشتند.


برلين در حال حاضر ۷۰ هزار مهاجر کرد دارد و جامعه مهاجران کرد برلین، سومین گروه بزرگ مهاجران این شهر را تشکیل می دهند.