تجمع اعتراضی گسترده کشاورزان اصفهان در اعتراض به مشکلات آبی

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از تجمع و راهپیمایی صدها تن از کشاورزان اصفهانی در این شهر در روز دوشنبه ۲۰ فروردین، است.

این تجمع و راهپیمایی از جمله در اعتراض به پرداخت نشدن حق آبه و مشکلات ناشی از کمبود آب برای زراعت انجام شده، و بر اساس فیلم‌های منتشر شده توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی،‌ اعضای خانواده برخی از کشاورزان نیز در این تجمع و راهپیمایی شرکت داشتند.

تجمع‌کنندگان از جمله شعار می‌دادند:‌ «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کشاورز روی هواست امروز» و «همشهری گرامی، حمایت حمایت».

بر اساس گزارش‌ها،‌ تجمع اعتراضی روز دوشنبه از فلکه خوراسگان آغاز شد و پس از آن، معترضان اقدام به راهپیمایی کردند. در این میان، فیلم‌ها نشانگر حضور گسترده نیروهای ضد شورش در اطراف کشاورزان بوده است.

شهر اصفهان از چند هفته پیش از آغاز سال جدید، صحنه دور جدیدی از اعتراض کشاورزان شرق اصفهان در ارتباط با مشکلات آبی و نیز عدم دریافت حق‌آبه بوده است. نقطه اوج این اعتراض‌ها، حرکت اعتراضی نمادین کشاورزان در پشت کردن به خطیب جمعه اصفهان در آخرین نمازجمعه سال ۹۶ بود.

کشاورزان معترض در این اقدام نمادین شعار می‌دادند: «پشت به دشمن، رو به میهن».

پیش از این،‌ کشاورزان معترض اصفهانی روز شنبه ۱۸ فروردین، همراه با برخی از اعضای خانواده‌های خود نیز در یکی از نقاط اصلی این شهر در حوالی پل خواجو تجمع کردند؛ تجمعی که بر اساس برخی گزارش‌های تایید نشده،‌ درگیری نیروی انتظامی با آنان را به همراه داشت.

تاکنون اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در این مورد سخنی نگفته‌اند.

در هفته‌های اخیر مسئولان محلی و مقام‌های دولتی بارها وعده‌هایی را در مورد پرداخت حق‌آبه و خسارت «نکاشت محصول» و نیز رفع دیگر مشکلات کشاورزان اصفهانی بیان کرده‌اند اما اعتراض این کشاورزان همچنان ادامه داشته است.

این اعتراض‌ها در شرایطی ادامه یافته اند که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۲۷ اسفند با اعلام اینکه موضوع کم آبی در اصفهان در جلسه سران سه قوه مطرح شده است، از کشاورزان معترض اصفهانی خواسته بود «اجازه ندهند فرصت‌طلبان خود را در صف آنان قرار دهند و حق‌شان را مخدوش کنند».

کشاورزان اصفهانی در سال‌های اخیر از جمله به انتقال آب زاینده‌رود به یزد اعتراض کرده‌اند و از جمله در سال ۹۱، گروهی از آنان اقدام به شکستن لوله‌های انتقال آب کردند که منجر به درگیری با نیروی انتظامی و مجروح شدن تعدادی از آنها شد.

کشاورزان در آبان سال گذشته نیز تراکتورهای خود را به نشانه اعتراض در ورودی شهر اصفهان مستقر کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، با خشک شدن زاینده‌رود، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران، و انتقال آب آن به دل کویر در یزد و قم برای احیای صنایع آب‌بر، امرار معاش از طریق کشاورزی در این اراضی مانند گذشته‌های نه چندان دور ممکن نیست.

در این ارتباط، محمود حسینی، استاندار اصفهان بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴، روز پنجم اسفند درباره بیکاری کشاورزان ساکن شرق اصفهان به ایلنا گفته بود: «در شرق اصفهان که ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارد، بالغ بر ۵۰ هزار کشاورز به علت کم‌آبی زاینده رود بیکار شده‌اند و آنها هم که بیکار نشده‌اند، درآمدهای‌شان کاهش یافته است».

علاوه بر این٬ زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان که کشت غالب آنها گندم، جو و یونجه بوده٬ این روزها نه تنها محصولی برای برداشت ندارند٬ بلکه به محلی به عنوان منشأ ریزگردها تبدیل شده‌اند.

در این حال، برگشت چک‌های کشاورزان از سوی بانک‌ها٬ صدور حکم جلب برخی از آنها و در نهایت ترک محل زندگی از جمله مشکلات رخ‌داده برای این افراد است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و منابع خبری؛ ب.ک./م.ا.