لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

کشاورزان شرق اصفهان «خسارت نکاشت محصول می‌گیرند»


به دنبال اعتراض‌های اخیر شماری از کشاورزان اصفهان به سیاست‌های دولت حسن روحانی در حوزه آب٬ رئیس شواری شهر اصفهان خواستار پرداخت «حق‌آبه» کشاورزان این استان شد و دبیر خانه کشاورز استان اصفهان هم از پرداخت بخشی از خسارت «نکاشت» کشاورزان شرق اصفهان از ۲۳ اسفند خبر داد.

وب‌سایت محلی «اصفهان شرق» روز یکشنبه به نقل از فتح‌الله معین٬ رئیس شورای شهر اصفهان، نوشت که «حق‌آبه باید در هر شرایطی ادا شود و با مطرح کردن مسائلی همچون صرفه‌جویی آب٬ توزیع حق‌آبه‌ها به فراموشی سپرده نشود».

اظهارات این مقام محلی در حالی بیان شده که به نوشته خبرگزاری صداوسیما٬ کشاورزان شرق اصفهان که از زمان شیخ‌بهایی از حقآبه زاینده‌رود بهره‌مند بودند، نه تنها برای کشت پاییزه هیچ آبی دریافت نکردند، بلکه برای کشت بهاره هم آبی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

گزارش دیگری از این همین سایت خبری نیز حاکی است دبیر خانه کشاورز استان اصفهان که برای «پیگیری خواسته» کشاورزان اصفهان به تهران رفته٬ «از قول مسئولان کشوری برای پرداخت بخشی از خسارت نکاشت کشاورزان شرق اصفهان از روز چهارشنبه ۲۳ اسفند خبر داد».

محمد صادقی بدون اشاره به نام این مقام‌ها٬ اضافه کرده که «چندین سال است که حقوق کشاورزان در استان اصفهان تضییع شده و هیچ‌گونه حقآبه یا خسارتی به آنان پرداخت نشده است».

او ابراز امیدواری کرده که این بار «مسئولان برای پرداخت خسارت کشاورزان به قولشان عمل کنند».

در همین حال٬ حمیدرضا فولادگر٬ نماینده اصفهان نیز از جلسه مشترک علی لاریجانی٬ رئیس مجلس شواری اسلامی و نمایندگان استان اصفهان با رضا اردکانیان٬ وزیر نیرو درباره موضوع آب در «بخشی از مناطق» این استان خبر داده است.

به گفته آقای فولادگر قرار است این جلسه٬ روز یکشنبه ۲۰ اسفند در دفتر علی لاریجانی برگزار شود، گرچه تا لحظه تنظیم این خبر گزارشی در مورد برگزاری این جلسه منتشر نشده است.

نماینده اصفهان همچنین خواستار حضور «مسئولان در تجمعات کشاورزان و معترضان» و شنیدن حرف‌های آنها شده است.

شمار قابل توجهی از کشاورزان منطقه ورزنه در شرق استان اصفهان٬ در اعتراض به اختصاص نیافتن حق‌آبه به آنها٬ روز پنجشنبه ۱۷ اسفند٬ دست به راهپیمایی زدند و با مطالبه حق‌آبه، شعارهایی از جمله علیه حسن روحانی سردادند.

آنها خطاب به روحانی که در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود استان اصفهان را از خطر خشکسالی دور خواهد کرد و آب را به رودخانه زاینده‌رود باز می‌گرداند٬ شعار می‌دادند: «روحانی دروغگو - زاینده رود ما کو؟»

روز جمعه ۱۸ اسفند نیز در پی اعتراض کشاورزان ورزنه اصفهان و «انداختن دو تیر برق» از سوی برخی از معترضان، جریان انتقال آب به استان یزد قطع شد که هادی هادی‌نسب، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد نیز این موضوع را تأیید کرد.

خبرگزاری ایرنا نیز یک روز پس از آن خبر داد که در جریان درگیری مأموران نیروی انتظامی و تعدادی از کشاورزان شهر ورزنه اصفهان که قصد جلوگیری از انتقال آب به یزد را داشتند، چهار یا پنج نفر از کشاورزان مجروح شده‌اند.

اعتراض کشاورزان اصفهانی به انتقال آب زاینده‌رود به یزد در سال‌های اخیر نیز در جریان بوده و از جمله در سال ۹۱ گروهی از کشاورزان شرق اصفهان اقدام به شکستن لوله‌های انتقال آب کردند که منجر به درگیری آنها با نیروی انتظامی و مجروح شدن تعدادی از آنها شد.

آنها در آبان سال گذشته نیز تراکتورهای خود را به نشانه اعتراض در ورودی شهر اصفهان مستقر کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، با خشک شدن زاینده‌رود، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران، و انتقال آب آن به دل کویر در یزد و قم برای احیای صنایع آب‌بر، امرار معاش از طریق کشاورزی در این اراضی مانند گذشته‌های نه چندان دور ممکن نیست.

علاوه بر این٬ زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان که کشت غالب آنها گندم، جو و یونجه بوده٬ این روزها نه تنها محصولی برای برداشت ندارند٬ بلکه به محلی به عنوان منشأ ریزگردها تبدیل شده‌اند.

مقام‌های خانه کشاورز استان اصفهان اعلام کرده‌اند که وضعیت زندگی نزدیک به یک میلیون کشاورز ساکن این استان که بیشتر آنها در مناطق شرقی زندگی می‌کنند٬ در سال‌های اخیر به علت فقدان آب٬ دچار بحران شده است.

برگشت چک‌های کشاورزان از سوی بانک‌ها٬ صدور حکم جلب برخی از آنها و در نهایت ترک محل زندگی از جمله مشکلات رخ‌داده برای این افراد است.

به نوشته خبرگزاری صداوسیما٬ در حال حاضر حدود ۹۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود به یزد منتقل می‌شود٬ در حالی که قرار بود ابتدا تونل سوم کوهرنگ و سد آن به بهره‌برداری برسد و از مازاد آب زاینده‌رود، آب به یزد انتقال یابد.

در همین حال٬ حمیدرضا فولادگر٬ نماینده اصفهان در مجلس از «حذف خط دوم» لوله انتقال آب به یزد از بودجه سال آینده خبر داده و گفته که «قرار بر این است که با اجرای بهشت آباد خط اول یزد متوقف شود».

احمد سالک٬ دیگر نماینده اصفهان در مجلس نیز از آنچه «حرف‌درمانی مسئولان» نامیده٬ انتقاد کرده و وضعیت اقتصادی مناطق شرقی این استان را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده است.

به گفته آقای سالک٬ «کشاورزان ضد انقلاب نیستند و مطالبه قانونی خود را می ‌واهند… [به آنها] صدقه ندهیم زیرا آنها روزی زکات می‌دادند و امروز زکات بگیر شده‌اند».

اعتراض‌ها به اختصاص‌نیافتن حق‌آبه برای کشاورزان شرق اصفهان در حالی ادامه دارد که علی بصیرپور٬ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید: «وضعیت منابع آبی استان اصفهان فوق‌العاده بحرانی است و در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است».

به گفته او٬ «آب شرب برای سال ۹۷ در اصفهان با ۱۰ درصد کاهش نسبت به سال ۹۶ توزیع خواهد شد که ممکن است اختلالاتی در شبکه آب شرب شهر ایجاد کند و با کاهش و افت فشار در برخی مناطق روبرو شویم.»

آقای بصیرپور همچنین افزوده که «آب مورد نیاز صنایع استان اصفهان نیز برای سال آینده ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری صدا و سیما، وب‌سایت‌های محلی و دیگر منابع خبری؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG