متین ستوده، بازیگر، به دادسرای ارشاد احضار شد

متین ستوده، در مراسم اکران فیلم (سمت راست)، در نمایی از یک سریال (سمت چپ)

متین ستوده، بازیگری که انتشار تصاویری از او در یک مراسم سینمایی با واکنش رسانه‌های حکومتی مواجه شده بود، روز چهارشنبه ۲۴ مهر، به دادسرای ارشاد احضار شد.

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خانم ستوده پس از احضار به این دادسرا با قرار کفالت آزاد شده است.

همزمان، خانم ستوده ضمن حذف عکس‌های این مراسم از اینستاگرام خود، روز گذشته متنی را منتشر کرد که در آن از «برخی هموطنان و خانواده محترم شهدا» بابت آنچه «سوءاستفاده برخی شبکه‌های معاند» خوانده عذرخواهی کرده است.

پیش از این، متین ستوده اعلام کرده بود که «من در تضاد با شرایط جامعه لباس نپوشیدم. لباس‌هایم پوشیده است و مو‌های من مانند دفعات قبل بوده است.»

با این حال، پس از پخش یک گزارش در برنامه ۲۰:۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی و انتشار مواضع انتقادی رئیس و نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خبرگزاری تسنیم، رسانه‌ها از احضار وزیر ارشاد به مجلس در آینده خبر دادند.

روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ایران نیز در گفت‌وگو با تلویزیون جمهوری اسلامی، از آماده شدن دستورالعملی «سریع» و ویژه خبر داد که بر اساس آن برگزارکنندگان برنامه‌های سینمایی «متعهد می‌شوند» چارچوب‌هایی را برای پوشش بازیگران در این برنامه‌ها رعایت کنند.

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی این سازمان که زیرمجموعه وزارت ارشاد است، در این گفت‌وگو همچنین با اشاره به برخی واکنش‌ها در مورد پوشش «نامتعارف» یک بازیگر زن در برنامه نمایش فیلم، اظهار امیدواری کرد در آینده به سمتی حرکت شود که عوامل فیلم‌ها با «لباس رسمی» در این گونه مراسم شرکت کنند.

امروز نیز روابط عمومی این سازمان با انتشار بیانیه‌ای از این شیوه‌نامه با عنوان «شیوه‌نامه صیانت» یاد کرد و اعلام کرد تهیه آن «روز گذشته از سوی کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، وزارت ورزش و جوانان، قوه قضاییه و سایر نهادهای ذی‌ربط پیشنهاد شده است».

بنا به این بیاینه، پیش‌نویس این شیوه‌نامه «طی روزهای آینده با مشورت و دعوت از همه سازمان‌ها و اصناف مرتبط از قبیل خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، وزارت ورزش، صداوسیما و سایر حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی تهیه خواهد شد.»

استفاده از پوشش اصطلاحاً «نامتعارف» توسط بازیگران در مراسم‌های سینمایی نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد، اما نخستین بار است که با فشار رسانه‌های حکومتی در حال منجر شدن به تدوین شیوه‌نامه‌ای «تعهدآور» برای برگزارکنندگان این قبیل مراسم‌هاست.