سفارت آمریکا در اورشلیم «سه ماه دیگر» آغاز به کار خواهد کرد

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه چهارم اسفند اعلام کرد سفارت این کشور در ماه مه، سه ماه دیگر، به اورشلیم منتقل می شود.

خانم نائورت گفته است: برای برداشتن این گام تاریخی بسیار خوشحالیم و پیش بینی ما این است که بازگشایی سفارت در ماه مه خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز پیشتر در همین روز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که سفارت این کشور در اسرائیل، سه ماه دیگر به اورشلیم منتقل خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پانزدهم آذر امسال اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و فرمان آغاز روند انتقال سفارت از تل‌آویو به اورشلیم را امضا کرد.

پس از آن مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته در سفر به اسرائیل گفت که سفارت این کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ به اورشلیم منتقل خواهد شد.

اما رویترز جمعه به نقل از دیپلمات ارشد آمریکایی، بدون ذکر نام او، ارزیابی کرد که سفارت این کشور در اورشلیم عملاً سه ماه دیگر گشایش یابد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای گذشته برنامه‌ای را در خصوص تدابیر امنیتی برای فعالیت سفارت آمریکا در اورشلیم امضا کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، به تازگی خود هرچه بیشتر در اورشلیم اقامت دارد و بعد از انتقال رسمی سفارت نیز، دفتر کار او در ساختمان کنونی کنسولگری آمریکا در منطقه آرنونا در اورشلیم برقرار خواهد شد، زیرا احداث سفارتخانه جدید در اورشلیم هنوز چند سال دیگر کار نیاز دارد.

پس از آنکه رسانه‌های اسرائیل تاریخ چهاردهم ماه مه، ۲۴ اردیبهشت را برای انتقال سفارت آمریکا ذکر کردند، ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات این کشور، تأیید کرد که اقدام آمریکا با هفتادمین سال تشکیل اسرائیل مرتبط است.

اسرائیل در اواسط بهار سال آینده هفتادمین سال برپایی خود را جشن می‌گیرد.

در این زمینه وزیر اطلاعات اسرائیل در توئیتر خود نوشت که «به دونالد ترامپ به خاطر تصمیم در انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، در هفتادمین سال استقلال اسرائیل شادباش می‌گویم؛ هدیه‌ای بزرگتر از این نیست؛ یک حرکت به موقع و درست؛ سپاس دوست عزیز».

در این میان، در حالی که خبر انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به آمریکا اعلام شد، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل جمعه اعلام کرد که آقای نتانیاهو درخواستی از پرزیدنت ترامپ برای به جلو انداختن روند انتقال سفارت نداشته است.

کاخ سفید پیشتر تأیید کرده است که آقای نتانیاهو هفته نخست ماه مارس در واشینگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار می‌کند.

از سوی دیگر، تصمیم آمریکا در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در روزهای گذشته در سخنرانی در شورای امنیت، ضمن ارائه طرح صلح شش ماده‌ای خود، آمریکا را به خودداری از انتقال سفارت فرا خواند.

آقای عباس در سخنرانیِ شورای امنیت دیدگاه خود را تکرار کرد که آمریکا با به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، سرنوشت سیاسی این شهر مورد نزاع را از دستور مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها خارج کرده است.

سازمان آزادیبخش فلسطین در نشست ماه گذشته خود تأکید کرد که دیگر آمریکا را به عنوان میانجی‌گر روند صلح اسرائیلی- فلسطینی نمی‌پذیرد؛ آقای عباس نیز در پیشنهاد این هفته خود در شورای امنیت، خواهان آن شد که عوامل بین‌المللی دیگر، به ویژه اروپاییان، به مذاکرات افزوده شوند.

اما نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت تأکید کرد که تصمیم آمریکا در خصوص اورشلیم تغییر نخواهد کرد.

خانم هیلی پنجشنبه شب نیز در سخنرانی در دانشگاه شیکاگو گفت که آمریکا تلاش خود را برای تکمیل طرح مورد نظر دونالد ترامپ برای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان ادامه داده و این پیشنهاد با اقدامات جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در مذاکرات خاورمیانه، در حال نهایی شدن است.

خانم هیلی گفت، آمریکا آگاه است که زمانی که طرح خود را به طرفین نزاع ارائه کند، هر دو طرف از آن ناخشنود خواهند شد؛ اما به گفته خانم هیلی، این طرح برای هر دو طرف سودمند خواهد بود و عادلانه تنظیم شده است.

جامعه جهانی و فلسطینی‌ها تأکید می‌کنند که بیت‌المقدس شرقی باید پایتخت کشوری باشد که در آینده برای فلسطینیان بر پا می‌شود.

در همین حال، تظاهرات و اقدامات ناشی از خشم فلسطینیان از تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، بسیار زود فروکش کرد و به «انتفاضه‌ای» که برخی سازمان‌های فلسطینی مانند حماس به آن فراخوان داده بودند، نرسید.