هشدار ۱۴ سناتور آمریکایی به بایدن در مورد حذف سپاه از «فهرست تروریستی»

US Senate logo

در تازه‌ترین مخالفت سیاستمداران آمریکایی با زدودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره روز دوشنبه ۲۲ فروردین به دولت جو بایدن نسبت به عواقب این احتمال هشدار دادند.

۱۴ تن از سناتورها در نامه خود نوشتند که حذف نام سپاه از اف‌تی‌او، سیاهه آمریکایی که سازمان‌های تروریستی در جهان را معرفی کرده، اقدامی «به‌شدت نادرست» خواهد بود زیرا سپاه پاسداران «هیچ تغییر معناداری در عملکرد خود نشان نداده‌است».

در این نامه آمده است که احتمال پاک شدن نام سپاه از فهرست تروریستی به جهان نشان خواهد داد که این گونه نام‌گذاری‌ها «یک ابزار سیاسی» در دست دولت آمریکاست که هر زمان نیز که بخواهد آن را در جهت منافع سیاسی یا بازرگانی خود تغییر می‌دهد.

سناتورها این احتمال را «خیانت به متحدین» هم تلقی کرده و نوشتند که شریکان آمریکا بدون این اقدام نیز از کاهش حضور آمریکا در منطقه نگران شده‌اند.

این قانونگذاران، شامل لیندزی گراهام، تد کروز و جان کندی، به اقدامات سپاه در عراق، سوریه، لبنان و بحرین اشاره کرده و نوشته‌اند که نیروهای سپاه عامل کشته شدن صدها نظامی آمریکایی در عراق بوده‌اند.

درخواست جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا یکی از دلایل وقفه در مذاکرات یک‌ساله وین است در حالی که تا پیش از مطرح شدن این اصرار، چنین به نظر می‌رسید که روند گفت‌وگوها با پیشرفت روبه‌رو بوده‌است.

مجموعه‌ای از گزارش‌های هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که دولت جو بایدن در حال سنجیدن پیامدهای داخلی و بین‌المللی موافقت با خارج کردن نام سپاه از این سیاهه است.

پس از آن‌که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، چهارشنبه گذشته در کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنا گفت که او نیروی قدس سپاه را تروریستی می‌داند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت جو بایدن نیز با این موضع در مورد نیروی قدس موافق است.

سیاستمداران آمریکایی که مخالف احیای برجام هستند و همچنین دولت اسرائیل، اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری آمریکا در مورد تروریستی نامیدن نیروی قدس را این‌گونه تعبیر کرده‌اند که واشینگتن با ایجاد دوگانگی میان نیروی قدس و کلیت سپاه پاسداران، در حال آماده کردن زمینه برای خارج کردن نام کلی سپاه از فهرست تروریستی است.

گروه ۱۴ نفره سناتورها، در نامه روز دوشنبه خود، اصولاً از احیای برجام ابراز نگرانی کرده و نوشتند که چنین توافقی امکان دسترسی دوباره ایران به منابع مالی را فراهم می‌کند و متعاقب آن، ناامنی در منطقه تشدید خواهد شد.

هفته گذشته نیز پنج عضو دموکرات مجلس نمایندگان که هم‌حزبی آقای بایدن هستند، در یک نشست خبری در واشینگتن با احیای برجام و احتمال بیرون آوردن نام سپاه از فهرست تروریستی مخالفت کردند. سیزده عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز در این رابطه نامه‌ای جداگانه تهیه کردند.

پس از آن نیز یازده سناتور جمهوری‌خواه در نامه دیگری به ابتکار مارک روبیو خطاب به دولت بایدن در روز جمعه گذشته نوشتند که اگر برجام احیا شود، آمریکا باید «بدون فوت وقت» تجهیزات نظامی جدیدی در اختیار ارتش اسرائیل بگذارد تا «از خود در برابر ایران» دفاع کند.

سناتورها روبیو، کروز و هم‌فکران آنها در نامه خود شماری از هواپیماهای سوخت‌رسان و جنگنده‌های فوق‌پیشرفته‌ای را که تنها ارتش آمریکا از آن برخوردار است، به عنوان تجهیزات ضروری که باید سریعاً در اختیار اسرائیل قرار بگیرد، ذکر کرده بودند.

با این حال، دیوید ایگناتیوس، گزارشگر امور امنیت ملی آمریکایی در روزنامه واشینگتن‌پست روز جمعه گذشته به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که دولت بایدن عاقبت‌الامر با حذف نام سپاه از اف‌تی‌او موافقت نخواهد کرد.

مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته گفتند که رشته‌اقدامات دولت این کشور زیر نظر یائیر لاپید، وزیر خارجه و با فعالیت مایک هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشینگتن، باعث شده که افکار عمومی و صحنه سیاست آمریکا در مورد عدم حذف سپاه از فهرست تروریستی بسیج شده و مذاکرات وین را عملاً قفل کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز ششم فروردین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که «مقامات ارشد سپاه» همواره به مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین گفته‌اند که «در راستای منافع ملی کشور هر چه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید… اما این موضوع همچنان از موضوعات اصلی ما است».

پس از انتقادهای شدید داخلی در ایران از این گفته‌های آقای امیرعبداللهیان و توصیف آن به عنوان «فقدان اشراف» او بر امور، وی روز هفتم فروردین تأکید کرد که توافق احتمالی احیای برجام «تنها با رعایت کامل خطوط قرمز» خواهد بود و «موضوع، اصلاً عبور یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست».