عباس دهقان، درویش گنابادی به حبس، شلاق و دیه محکوم شد

عباس دهقان، درویش گنابادی

عباس دهقان، درویش گنابادی و از مدیران وبسایت مجذوبان نور به بیش از ۱۱ سال حبس، شلاق و دیه محکوم شد.

نزدیکان آقای دهقان روز جمعه، دهم بهمن ماه در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر دادند که او در شعبه ۲۸ دادگاه‌ انقلاب تهران و ‏شعبه ۱۱۴۶ دادگاه کیفری تهران به ۱۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، شلاق و پرداخت دیه محکوم شده است.

مصطفی دانشجو، از وکلای درویشان گنابادی نیز با تایید این خبر در توییتر نوشت که موکلش با آرای دادگاه‌های کیفری و انقلاب در مجموع به ۱۱ سال و نیم حبس، ۷۴ ضربه شلاق و حدود ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت دیه به شکات محکوم شده است که از این میان با اعمال مقررات تعدد جرم، ۶ سال وسه ماه کم زندان او به علاوه شلاق و پرداخت دیه قابل اعمال است

بر اساس گزارش‌ها، عباس دهقان در نخستین پرونده خود در شعبه ۱۱۴۶ دادگاه کیفری تهران از بابت اتهام «‏اخلال در نظم عمومی»، «توهین به مامورین»، «ضرب و جرح بسیجیان» و «شروع به قتل محمدحسین حدادیان» در مجموع به ۶ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۱۴۰ میلیون تومان دیه محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

آقای دهقان همچنین در پرونده دیگری از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی کشور» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده که درباره این تقاضای تجدید نظر نکرده و از این رو محکومیت او قطعی شده است.

محمدحسین حدادیان، یکی از بسیجیان حاضر در واقعه گلستان هفتم بود که نهادهای امنیتی اعلام کردند که با اسلحه شکاری مجروح و سپس توسط یک اتومبیل زیر گرفته شده است. این در حالی است که برای اتهام معاونت در قتل در پرونده آقای دهقان «قرار منع تعقیب» صادر شده بود.

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی معروف به «واقعه گلستان هفتم» در ۳۰ بهمن و اول اسفند سال ۹۶ در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله در خیابان گلستان هفتم واقع در منطقه پاسداران تهران با دخالت ماموران به خشونت کشیده شد و بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۴۰۰ درویش در این درگیری‌ها بازداشت شدند.

آقای دهقان از جمله بازداشت‌شدگان این واقعه است که در سال ۹۷ برای پرونده‌‌ای که در دادگاه جنایی برای او باز شده بود، مدت ۷۰ روز تحت بازجویی قرار گرفت و هم‌اکنون در زندان تهران بزرگ به‌سر می‌برد.