وکیل عباس دریس: با ثبت درخواست اعاده دادرسی، درپی توقف اجرای حکم اعدام موکلم هستیم

عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر،

فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر، به روزنامه شرق گفت که با ثبت درخواست اعاده دادرسی، اکنون در پی دستور توقف اجرای حکم موکلش از دیوان عالی است.

این وکیل دادگستری در مصاحبه با روزنامه شرق از ثبت درخواست اعاده دادرسی برای موکل خود تا پایان وقت اداری امروز، شنبه، ۲۴ تیر خبر داد.

او اضافه کرد، «این هفته در تهران پیگیر پرونده بودیم. با دو تن از وکلای ساکن تهران پرونده را پیگیری کردیم و لایحه دفاعیه جدیدی تهیه شد و امروز درخواست اعاده دادرسی برای پرونده عباس دریس در دیوان عالی کشور ثبت» شد.

فرشته تابانیان گفت: «براساس تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری، با وصول درخواست اعاده دادرسی در جرائم سالب حیات، باید دستور توقف اجرای حکم صادر شود بر این مبنا، ما تلاش می‌کنیم تا در دو و سه روز آینده، ابتدا دستور توقف اجرای حکم را با توجه به ثبت درخواست اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور بگیریم و سپس مراحل قانونی لازم برای پیگیری موضوع را طی کنیم.»

دیوان عالی کشور ۱۳ تیر حکم اعدام صادره از دادگاه بدوی برای عباس دریس را تایید کرد. اما خانم تابانیان می‌گوید تایید این در حالی صورت گرفت که دیوان عالی کشور به همه ایرادات در این پرونده توجه نکرده است.

وکیل عباس دریس با تاکید بر اینکه پرونده این متهم اعتراضات آبان ۹۸ «دارای ایرادات متعدد» است، گفته که موکلش «در هیچ‌کدام از مراحل بازپرسی و دادگاه» به تیراندازی اقرار نکرده است، ضمن اینکه خانواده مامور جان باخته یگان ویژه در ماهشهر نیز «رضایت» داده‌اند.

عباس دریس در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادرش محسن دریس در ماهشهر بازداشت و به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل رضا صیادی، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو» متهم شد.

دادگاه انقلاب ماهشهر آذر ماه ۱۴۰۱ او را به «اعدام» محکوم کرد و شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور نیز این حکم را تایید کرده است.

فرشته تابانیان روز دوشنبه ۱۹ تیر ماه در مصاحبه با سایت دیده‌بان ایران ایرادات پرونده موکلش را برشمرد و با بیان اینکه اساسا «اسلحه‌ای از موکلش گرفته نشده است»، افزود: «همسایه عباس دریس را با اسلحه گرفته‌اند و آن فرد گفته که اسلحه متعلق به آقای دریس است» و دادگاه «با اقرار فرد دیگری، علیه دریس حکم صادر کرده است.»

خانم تابانیان فاصله محل کشته شدن رضا صیادی تا محل ایستادن عباس دریس را بیش از ۱۵۰ متر عنوان کرد و گفت: «در گزارش کارشناسی اولیه این فاصله ۴۰ متر، و در گزارش دوم بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ متر اعلام شد که پس از اعتراض ما به این گزارش‌ها، باید تیم کارشناسان پنج نفره‌ تشکیل می‌شد اما دادگاه به این اعتراض توجه نکرد.»

وی همچنین گفت که چشم‌های موکلش ضعیف است و «حتی با عینک هم نمی‌تواند به خوبی ببیند» و «مقابل ساختمانی» که موکلش ایستاده «پر از درخت» بوده است. این وکیل افزود: «ما مطرح کردیم که عباس دریس نمی‌تواند تیراندازی کرده باشد٬ ولی متاسفانه به این موارد اهمیت ندادند و فقط گزارشات نهادهای امنیتی را مدنظر قرار دادند.»

ماهشهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن از کانون‌های اصلی اعتراضات آبان ۹۸ بود که تا امروز روایت‌های متعددی از شدت سرکوب در آن، به‌خصوص به رگبار بستن معترضان در نیزارها، منتشر شده است.

شدت سرکوب در ماهشهر به گونه‌ای بود که بر پایه برخی روایت‌ها، مانند گزارش نیویورک‌تایمز، بین ۴۰ تا ۱۰۰ نفر در این شهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ آبان سال جاری با انتشار اطلاعیه‌ای جدید شمار قربانیان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را که مستند کرده است به ۳۲۴ نفر افزایش داد که ۲۰ مورد بیشتر از گزارش‌های پیشین این سازمان است.

خبرگزاری رویترز دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در گزارشی بر اساس منابع خود شمار کشته‌ها اعتراضات آبان ۹۸ را حدود ۱۵۰۰ نفر ارزیابی کرده بود.