ده‌ها تشکل علمی پزشکی خواستار لغو دستورالعمل جلوگیری از غربالگری شدند

عکس آرشیوی است

پنجاه تشکل علمی پزشکی در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ایران دستورالعمل «حفظ و مراقبت از جنین سالم» را «مغایر اصول اخلاقی و قانونی» اعلام کردند و خواستار لغو آن شدند.

در این نامه که متن آن روز جمعه، ۳۱ تیرماه، در برخی رسانه‌های ایران منتشر شده با اشاره به «تضییع حقوق و سلامت خانم‌های باردار» بر اساس این دستورالعمل از وزیر بهداشت خواسته شده است که با تشکیل یک «شورای موثق علمی با حضور نمایندگان جامعه پزشکی و حقوقی» زمینه «رفع فوری آسیب‌های پزشکی فنی، اخلاقی و حقوقی این دستورالعمل» فراهم و از «بدعت‌گذاری در نظام پزشکی و سلامت کشور» جلوگیری شود.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، روز ۲۸ خرداد، دستورالعمل اجرای ماده ۵۳ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را با هدف «حفظ و مراقبت از جنین سالم» ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل، مادران باردار کمتر از ۳۵ سال که سابقه تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی و سندروم داون ندارند، نیاز به غربالگری ندارند، اما زنان بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، باید تحت غربالگری قرار گیرند.

بر اساس دستورالعمل جدید‌ همچنین «مباشرت یا معاونت در سقط جنین جرم‌انگاری و برای فرد خاطی جرایم سنگین در نظر گرفته می‌شود».

در نامه ۵۰ تشکل علمی پزشکی آمده است که دستورالعمل جدید که برخلاف «منابع علمی معتبر و به‌روز» است منجر به «محرومیت اقشار محروم جامعه از حقوق اجتماعی » و «نقض آشکار حقوق پزشکان» می‌شود.