وکیل تعیینی محمدمهدی کرمی ادعای سخنگوی قوه قضائیه را رد کرد

محمد مهدی کرمی

در حالی که حکم اعدام محمدمهدی کرمی از متهمان پرونده کشته شدن یک بسیجی در دیوان عالی جمهوری اسلامی تایید شده، وکیل تعیینی کرمی از خودداری قاضی دادگاه از تنظیم حکم وکالتش خبر داد.

محمدحسین آقاسی روز سه‌شنبه ۱۳ دی به سایت «اعتماد آنلاین» گفت این در حالی است که سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کرده متهمان در دادگاه‌ها حق دارند وکیل انتخابی داشته باشند و فقط در مرحله تحقیقات مقدماتی است که تبصره ماده ۴۸ قابل استفاده است.

بر اساس این تبصره، در «جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته»، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه‌قضائیه باشد، انتخاب می‌کنند.

بیشتر در این باره: حکم اعدام قره‌حسنلو و دو متهم دیگر در پرونده مرگ بسیجی در کرج لغو شد

وکیل تعیینی کرمی همچنین اضافه کرد که خودداری قاضی دادگاه انقلاب کرج از تنظیم حکم وکالت او در حالی است که هم ‌مستشار دیوان و هم رئیس دادگستری کرج طی نامه‌ای به قاضی پرونده اعلام کردند با او به عنوان وکیل تعیینی متهم همکاری شود، اما باز هم قاضی از پذیرش حکم وکالت وی سر باز زد.

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، روز سه‌شنبه در پیامی توئیتری از تصمیم‌گیری این دیوان در مورد فرجام‌خواهی ۱۶ متهم «پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان» در کمال‌شهر کرج خبر داد.

به گفته او، حکم صادره برای حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا «به جهت نقص در تحقیقات نقض شد»، اما (رأی) فرجام‌خواهی محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی... ابرام شد».

به گفته وکیل و پدر کرمی، او از روز سه‌شنبه در اعتراض به حکم صادره اعتصاب غذا خواهد کرد.

آقای آقاسی همچنین گفت قصد دارد برای این پرونده اعاده دادرسی ثبت کند اما بار دیگر تاکید کرد که هنوز حکم وکالت او «به دلیل عدم پذیرش شعبه تنظیم نشده است».

زندانیان سیاسی در ایران از دسترسی به بسیاری از حقوق خود از جمله دسترسی به وکیل مدافع منتخب خود محرومند.