نرخ بلیت هواپیما رسما ۳۰ درصد افزایش یافت

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از افزایش ٣٠ درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داد.

مقصود اسعدی سامانی روز سه‌شنبه ۴ بهمن‌ماه اعلام کرد بر اساس قانون آزادسازی بلیت هواپیما، رشد قیمت بلیت غیرقانونی نیست.

اظهارات او اشاره‌ای است به گزارش‌های اخیر رسانه‌های ایران درباره «نقره‌داغ» ایرلاین‌هایی که افزایش قیمت بلیت داشته‌اند.

او گفت پارسال شرکت‌ها تا ١۵ درصد نرخ بلیت را کاهش دادند و قرار بر این بود که دولت بابت این اقدام داوطلبانه ایرلاین‌ها تسهیلاتی از جمله ارز نیمایی در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و همچنین عوارض فرودگاهی ریالی شود، اما این تسهیلات ارایه نشدند.

آقای اسعدی می‌گوید پیشتر واردات قطعات با ارز ۴٢٠٠ تومانی انجام می‌شد، اما اکنون دولت ارز ترجیحی تحویل ایرلاین‌ها نمی‌دهد و با توجه به تمام این عوامل بهار امسال درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را به شورای عالی هواپیمایی دادیم.

وی تاکید کرد که افزایش قیمت بلیت در شورای عالی به تصویب رسید و قرار بر این شد که رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی هماهنگی‌های لازم با دولت را انجام دهد اما با درگذشت او کار بر روی زمین ماند.

به گفته او، ابتدا پیشنهاد افزایش قیمت بلیت تا ۴٠ درصد داده شده بود اما شورا در نهایت با افزایش ٣٠ درصدی موافقت کرد.

در واکنش به اظهارات آقای اسعدی، محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است ایرلاین‌ها باید صبر کنند تا افزایش قیمت بلیت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

آقای اسعدی همچنین گفته است سال ۹۹ شرکت ایران ایر بابت نرخ‌های تکلیفی بلیت هواپیما ۱۴۰۰ میلیارد تومان زیان داشت که این زیان از جیب همه مردم پرداخت می‌شود: «٩٠ درصد پروازهای ایرلاین‌ها زیان‌ده هستند و از ٣٣٠ فروند هواپیمای موجود حدود ١٧۵ فروند هواپیما فعال هستند».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا و ایسنا؛ د.خ/ک.ر