اکبر خرمدین «بر اثر ایست قلبی» در زندان درگذشت

اکبر خرمدین پدر بابک خرمدین، کارگردان سینما پس از بازداشت به دلیل قتل پسرش

بنا بر اعلام دادسرای امور جنایی تهران، اکبر خرمدین که به اتهام قتل و مثله کردن سه نفر از اعضای خانواده در زندان به‌سر می‌برد، صبح روز یک‌شنبه، ۳۰ آبان در زندان رجایی‌شهر کرج فوت کرده است.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، روز یک‌شنبه ضمن اعلام این خبر به سایت خبری رکنا گفته است که مرگ آقای خرمدین به دلیل «ایست قلبی» رخ داده است.

پیشتر اعلام شده بود که آقای خرمدین از سال‌ها پیش مبتلا به سرطان بوده است.

اکبر خرمدین و همسرش، ایران موسوی ثانی، ۲۶ اردیبهشت به ‌اتهام قتل پسرشان، بابک خرمدین، کارگردان سینما بازداشت شدند، اما بعدتر اعتراف کردند که با مشارکت یکدیگر و دخترشان، به نام آرزو در سال ۹۰، دامادشان به نام فرامرز را کشته‌اند و به دلیل اختلافات با آرزو او را هم در سال ۹۷ به قتل رسانده‌ و جسدش را مثله و ناپدید کرده‌اند.

با وجود پیچیدگی‌های این پرونده، اکبر خرمدین تنها در صورت درخواست خانواده دامادش که خواهرزاده‌اش نیز بوده، حکم قصاص دریافت می‌کرد و از بابت قتل فرزندانش این حکم برای او صادر نمی‌شد.

با اعلام گذشت اولیای دم در شهریور گمان می‌رفت که آقای خرمدین بر اساس قوانین جمهوری اسلامی تنها از بابت جنبه عمومی جرم به ده سال زندان محکوم شود.

بر اساس ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر را در جایگاه ولی دم فرزند قرار می‌دهد و بر اساس آن، پدر به جرم قتل فرزند قصاص نمی‌شود، بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می‌شود؛ قانونی برگرفته از دین اسلام که بسیاری از فعالان مدنی و حقوق کودک در ایران همواره به آن اعتراض دارند.