یک مرد آمریکایی متولد ایران به نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی متهم شد

وزارت دادگستری آمریکا

دستگاه قضایی آمریکا یک مرد اهل ایالت آلاباما را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی از طریق «برنامه‌ریزی برای ارسال کالا به ایران» متهم کرد.

بر اساس کیفرخواستی که روز سه‌شنبه هشتم آذر منتشر شد، ری هانت، ۶۹ ساله اهل شهر مدیسن در ایالت آلاباما به ۱۵ مورد اتهام از جمله «توطئه برای کلاهبرداری از آمریکا»، «نقض تحریم‌ها»، «قاچاق کالا» و «ارائه اطلاعات صادراتی نادرست یا گمراه‌کننده» متهم شده است.

بر اساس این کیفرخواست، هانت در ایران متولد شده و شهروندی آمریکا را گرفته و با نام‌های عبدالرحمان حنطوش، رحمان حنطوش و رحمان نطوش نیز شناخته می‌شود.

بیشتر در این باره: بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که او در نوامبر سال ۲۰۱۷، «برنامه‌ریزی برای دور زدن تحریم‌ها» را با ارسال دریچه‌های کنترل، لوله‌های نفت و سایر کالاهای ساخت آمریکا از یک شرکت مستقر در آلاباما، از طریق ترکیه و امارات متحده عربی به مشتریان ایرانی را آغاز کرد.

وی پس از بازداشت، روز سه‌شنبه هشتم آذر دادگاهی شد.

بیل کلینتون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۱۹۹۵ یک فرمان اجرایی را صادر کرد که بر اساس آن، برخی معاملات مربوط به صنعت نفتی ایران ممنوع است. این فرمان اجرایی هر سال از سوی ریاست جمهوری آمریکا تمدید شده است.

در صورت مجرم شناخته شدن این مرد در دادگاه، او با ۲۰ سال زندان و جریمه یک میلیون دلاری مواجه خواهد شد.