پرسشگری علی دایی از اینفانتینو درباره خلیج فارس

علی دایی که برای مشارکت در مراسم برترین‌های فیفا به پاریس سفر کرده بود، از گفت‌وگو با رئیس فیفا درباره استفاده از عنوانی متفاوت برای خلیج فارس خبر داد.

جام ملت‌های خلیج فارس در عراق با نام خلیج عربی برگزار شد. رئیس فیفا، سایت فیفا، نخست وزیر عراق و مصطفی صدر، هیچکدام خلیج فارس را به کار نبردند.

فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به نام خلیج فارس در نقشه‌های کهن اعلام کرد: «سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحیح روندهای ناصواب خلاف عرف بین‌المللی، به فیفا ارسال خواهد شد».

مشخص نیست پیگیری‌های احتمالی فدراسیون ایران با چه واکنشی از سوی فیفا روبرو شده. خود فدراسیون هم تمایلی به پیگیری مطالباتش نشان نداد.

این دومین حضور علی دایی در تیم برگزاری مراسم برترین‌های فیفا بود. او نخستین بار در دوران ریاست سپ بلاتر حضور یافت و جایزه بهترین فوتسالیست سال را اهدا کرد.

دایی درباره گفت‌وگو با رئیس فیفا، به سایت تابناک گفت: «سوال مردم ایران را با اینفانتینو در میان گذاشتم که برای خودم هم مهم بود. این که چرا در بازی‌هایی که در یکی از کشورهای همسایه برگزار شد، ایشان واژه نادرست خلیج عربی را به جای عنوان تاریخی و اصیل خلیج فارس به کار برد. آقای اینفانتینو توضیح داد چاره دیگری نداشتم، چون نام تورنمنتی که برگزار می‌شد همانی بود که من استفاده کردم».

آقای گل پیشین فوتبال جهان در ادامه گفت: «برایم جالب بود که ایشان با تاریخ ایران کاملاً آشناست. اینفانتینو به "PERSIAN GULF" اشاره کرد و گفت تنها دلیلی که عنوان دیگری را استفاده کردم، این بود که از سوی میزبان انتخاب شده بود».

سرمربی اسبق تیم ملی ایران درباره انتخاب لیونل مسی به عنوان برترین بازیکن تاکید کرد: «در این بخش واقعاً حق به حق‌دار رسید. مسی در جام‌جهانی از عوامل بسیار تأثیرگذار و حتی می‌توانم بگویم بزرگترین عامل قهرمانی آرژانتین بود».

پس از به کار بردن عنوانی متفاوت برای جام خلیج فارس و اعتراضات گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مهدی تاج گفته بود: «قبل از اینکه وزیر ورزش هم دستور بدهد خودمان طی نامه‌ای آن را محکوم کردیم. به فیفا اعتراض کردیم و دستور دادم تمام بازی‌های لیگ و جام حذفی به نام خلیج‌ فارس برگزار شود».

وریا غفوری کاپیتان پیشین استقلال هم در اینستاگرام نوشت: «آقای اینفانتیننو، آنچه در تاریخ ثبت شده را نمی‌توان به سادگی نادیده گرفت. مراقب واژه‌های فیکی که بر زبان جاری می‌کنید، باشید».