حمله به نفتکش اسرائيلی؛ ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی نامه نوشت؛ واکنش رومانی

نفتکش مرسر استریت

سفیر ایران در لندن، در نامه‌ای به دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی، واکنش‌ها به حمله اخیر به نفتکش اسرائيلی را «خبرسازی‌های دروغین برای آسیب زدن به امنیت دریانوردی در خلیج فارس و دریای عمان» عنوان کرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی ایران، محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن که سازمان بین‌المللی دریانوردی در آن شهر واقع شده، در این نامه هم‌چنین آورده است که «رفتارهای ماجراجویانه و مغرضانه تعداد خاصی از کشورها، با زبانی آمیخته با زور و تهدید، علیه جمهوری اسلامی ایران، ناقض اصل عدم توسل به زور برای مبنای منشور سازمان ملل متحد است».

آقای بهاروند در این نامه هم‌چنین از سازمان بین‌المللی دریانوردی درخواست کرده که این «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» در منطقه را محکوم و برای تأمین امنیت دریانوردی در همه آبراه‌های بین‌المللی شامل خلیج فارس و دریای عمان همکاری کند.

در حمله روز هفتم مرداد به نفتکش «مرسر استریت» دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی این کشتی کشته شدند.

اسرائیل در واکنش به این حمله از همان ابتدا ایران را مسٔول این حمله معرفی کرد. مقامات آمریکا و بریتانیا نیز در ادامه از موضع‌گیری اسرائیل، حمایت و بر «پاسخ مشترک» تاکید کردند.

ناتو و اتحادیه اروپا نیز، ۱۲ مرداد از حکومت ایران به دلیل این حمله انتقاد کردند و از ایران خواستند تعهدات بین‌المللی خود را محترم بشمارد.

نامه سفیر ایران در بریتانیا در حالی روز پنج‌شنبه، منتشر شده است که بوگدان اورسکو، وزیر خارجه رومانی شامگاه چهارشنبه، ۱۳ مرداد در توئیتی حمله به نفتکش اسرائیلی را «عمدی» خوانده و گفته است که این کشور هم‌پیمانان خود در ناتو را در خصوص نقض آشکار قوانین بین‌المللی در حمله به کشتی مرسر استریت مطلع کرده است.