جایزه آزادی مطبوعات روزنامه‌نگاران کانادایی به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا می‌شود

نیلوفر حامدی (سمت چپ تصویر) و الهه محمدی، پس از انتشار گزارشی از وضعیت مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری و مصاحبه با پدر او، امجد امینی، نزدیک به چهار ماه است که بازداشت‌ شده‌اند.

روزنامه «تورنتو استار» روز پنجشنبه نوشت که جایزه بین المللی آزادی مطبوعات «روزنامه‌نگاران کانادایی برای دفاع از آزادی بیان» به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی در ایران، اعطا خواهد شد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» پس از پوشش خبر جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و همچنین مراسم تشییع او در سقز، بازداشت شدند و هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند.

روزنامه «تورنتو استار» نوشته است که این جایزه در ۱۵ فوریه (چهارشنبه ۲۶ بهمن) به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا می‌شود. این جایزه بین المللی سابقه‌ای ۴۰ ساله در کانادا دارد.

این روزنامه اضافه کرده است: این جایزه به صورت غیابی و به پاس شجاعت این روزنامه‌نگاران و یادآوری این موضوع که آزادی و قدرت مطبوعات شکننده است، اعطا خواهد شد.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات پیشتر با انتشار بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگار را به دلیل انتشار نخستین عکس مهسا (ژینا) امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ۱۷ آبان اتهام این دو روزنامه‌نگار را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.