دادگاه سه معترض آبان ۹۸ در اسفندماه برگزار می‌شود

از راست به چپ: امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی

وکیل مدافع محمد رجبی، یکی از معترضان آبان ۹۸ که پیشتر به اعدام محکوم شده بود، از برگزاری دادگاه جدید برای رسیدگی به پرونده او در اسفندماه آینده خبر داد.

حسین تاج روز شنبه، چهارم بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تاریخ دقیق برگزاری دادگاه را اعلام نکرد و تنها گفت که رسیدگی به پرونده در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب انجام خواهد شد.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه تن از معترضان به افزایش بهای بنزین در آبان ۹۸ بودند که اسفندماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی با اتهاماتی چون «ارتباط با گروهک‌های خاص خارج از ایران» به اعدام محکوم شدند.

این حکم با واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان حقوق بشر،‌ مقامات برخی کشورها و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که در نهایت به لغو حکم اعدام انجامید.

رسیدگی مجدد به پرونده معترضان یادشده پس از آن میسر شد که کارزاری بین‌المللی در شبکه‌های اجتماعی در مخالفت با احکام اعدام آن‌ها به راه افتاد و بسیاری از شخصیت‌های فعال در حوزه حقوق بشر و مقام‌های اجرایی از جمله رئیس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خواستار تجدیدنظر در این احکام شدند.

وکیل مدافع محمد رجبی در ششم دی‌ماه در توئیتی نوشت که دیوان عالی کشور اعلام کرده است که اقدامات این متهم «در حد محاربه نیست» و با توجه به این دیدگاه، هنوز می‌توان «به رسیدگی عادلانه» این پرونده امیدوار بود.

به گفته آقای تاج، این عبارت دادنامه صادره از سوی شعبه اول دیوان عالی کشور درباره پرونده دو معترض دیگر یعنی امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی هم ذکر شده است.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در شرایطی به اعدام محکوم شده بودند که به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، برای انجام اعتراف، شکنجه شدند و این اعترافات بعداً علیه آنان در دادرسی‌های غیرمنصفانه استفاده شد.‎