عفو بین‌الملل: دستور خامنه‌ای درباره واکسن خارجی بازی با جان میلیون‌ها انسان است

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوع کردن ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی به کشور اعلام کرد که علی خامنه‌ای در حال بازی با جان میلیون‌ها انسان است.

در بیانیه‌ این سازمان فعال در زمینه حقوق بشر، «ممنوع کردن دسترسی میلیو‌ن‌ها ایرانی به واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی کرونا، نادیده انگاشتن حق حیات و حق سلامت» برای شهروندان دانسته شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه، ۱۹ دی اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است.

او در ادامه دو کشور آمریکا و بریتانیا را به «امتحان» کردن واکسن روی «ملت‌های دیگر» متهم کرد و گفت به دولت فرانسه هم اعتماد ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که فایزر به عنوان یک کمپانی آمریکایی توانست نخستین واکسن موثر برای ویروس کرونا را در مدتی بی‌سابقه یعنی کمتر از یک سال تولید کند و تزریق این واکسن با تایید کارشناسان جهان چند هفته‌ای است که در چندین کشور آغاز شده و باقی کشورها نیز در صف خرید آنها هستند.

در ادامه بیانیه عفو بین‌الملل ضمن تاکید بر «حق استفاده از اقدامات محافظتی در مقابل ویروس کرونا» از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده که «به بی‌اعتنایی‌ شرم‌آور به تعهدات حقوق بشری پایان دهند.»

در این بیانیه هم چنین تاکید شده است که «هیچ کس نباید بر اساس هویت، محل سکونت یا سطح درآمد از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی از جمله واکسن محروم شود.»