عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام یک مرد «متهم به تجاوز به کودک» شد

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام یک مرد «متهم به تجاوز به کودک» در ایران شده است.

این سازمان بین‌المللی روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گزارشهای رسیده حاکی است که فرهاد صالحی ۳۰ ساله برای اجرای حکم اعدام برای صبح روز چهارشنبه به سلول انفرادی منتقل شده است.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است مقامات ایران باید فورا اجرای حکم اعدام این فرد را متوقف کنند، چرا که فارغ از نوع جرم، حکم اعدام جزایی بی‌نهایت غیرانسانی و تحقیرآمیز است و نمی‌تواند در هیچ شرایطی توجیه‌پذیر باشد.

او گفته است ایران از لحاظ شمار اعدام‌ها در جهان مقام دوم را دارد و بدون توجه به تعهدات بین‌المللی خود به نقض بی‌رحمانه قوانین حقوق بشری ادامه می‌دهد.

این گزارش می‌گوید اگرچه تجاوز به کودک منزجرکننده است، اما مقامات ایران باید دستیابی به عدالت و غرامت برای قربانیان آن را بهبود بخشد و تدابیر متناسبی برای جلوگیری از این‌گونه جرائم اتخاذ کند.

خانم الطحاوی گفته است شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تفاوت چندانی میان حکم اعدام و زندان برای جلوگیری از این جرائم وجود دارد.

فرهاد صالحی حدود سه سال پیش در پی شکایت پدر پسری ۱۰ ساله در استان البرز بازداشت شد و زمستان ۹۸ به اتهام تجاوز به این کودک به اعدام محکوم شد.

پیشتر قرار بود حکم اعدام او در خردادماه امسال اجرا شود، اما به تعویق انداخته شد. همان زمان نیز عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای اعدام آقای صالحی شده بود.

با استفاده از بیانیه عفو بین‌الملل، و گزارش‌های رادیو فردا. د.خ./ م.ا.