عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی شد

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی را که هنگام جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته است، متوقف کنند.

بر اساس گزارش‌ها، آرمان عبدالعالی از زندان رجایی‌شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و قرار است حکم او روز چهارشنبه ۱۱ دی اجرا شود، امری که عفو بین الملل آن را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» می‌داند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در اطلاعیه خود تاکید کرده که «تحقیقات پلیس در این پرونده معیوب و ناقص بوده و محاکمه آرمان عبدالعالی نیز به غایت غیرمنصفانه بوده است».

به گفته عفو بین الملل، آرمان عبدالعالی «به دادگاه اعلام کرده که پس از دستگیری به مدت ۷۶ روز در انفرادی نگهداری شده و از طریق ضرب و شتم مورد شکنجه قرار گرفته تا علیه خود اعتراف کند».

آرمان عبدالعالی متهم به قتل غزاله شکور، دوست دختر خود در سال ۹۲ است، زمانی که هفده ساله بود.

عفو بین‌الملل می‌گوید که «ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان دست به اعدام محکومان نوجوان زده است».

این سازمان از مقام‌های ایرانی خواسته است که «فورا برنامه‌ اعدام آرمان عبدالعالی را متوقف، حکم اعدام او را نقض و زمینه محاکمه مجدد وی را فراهم کنند».

در همین حال سازمان حقوق بشر در ایران نیز گزارش داده که در روزهای یکشنبه و دوشنبه، چهار متهم به قتل دیگر نیز که احکام اعدام آنها به تایید دیوان عالی کشور رسیده جهت اجرای حکم از زندان رجایی‌شهر به سلول انفرادیمنتقل شده‌اند.

این سازمان نام یکی از متهمان را حسین غلامی عنوان کرده که از حدود سه سال قبل به اتهام قتل زندانی است. هویت دو نفر دیگر اما مشخص نیست.

تعداد اعدام‌های ثبت شده در ایران طی سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۲۵۳ مورد بوده که از این نظر ایران را پس از چین در ردیف دوم کشورهایی قرار می‌دهد که بالاترین میزان اعدام در جهان را دارند.

با استفاده از گزارش‌های عفو بین الملل و سازمان حقوق بشر در ایران؛ س.ن