عراقچی: تا وقتی اروپایی‌ها از ایران نفت نخرند، اینس‌تکس سودی ندارد

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در یک نشست خبری با اشاره به سازوکار اینس‌تکس گفت که راه‌اندازی این سازوکار «بسیار طولانی شده» و وزارت خارجه ایران به دستگاه‌های دولتی اعلام کرده که امیدی به اینس‌تکس نداشته باشند.

اینس‌تکس، سازوکار حمایت از مبادلات تجاری است که فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت با ایران فارغ از تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده‌اند.

اینس‌تکس بیشتر بر اقلام ضروری مانند دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی تمرکز دارد. آمریکا هشدار داده‌است اینس‌تکس نباید اقلام تحریمی شامل نفت را پوشش بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای عراقچی افزود که در چارچوب اینس‌تکس «منابع درآمدی وجود نخواهد داشت مگر این‌که کشورهای اروپایی از ایران نفت بخرند یا این‌که اعتباراتی را به ایران اختصاص بدهند و این امر تاکنون صورت نگرفته است.»

او در ادامه گفت که تاکنون تنها تعداد کمی تراکنش برای «امتحان» در قالب اینس‌تکس انجام شده و این کانال مالی هنوز به طور واقعی به راه نیفتاده است.

عباس عراقچی هرچند گفت که فارغ از مسئله مالی، اینس‌تکس به این خاطر که تلاش اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به‌شمار می‌رود «اهمیت سیاسی» دارد.

اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۱۷ و نیمه اول ۲۰۱۸ به‌طور متوسط، روزانه کمی بیشتر از ۵۱۶ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.

مشتریان عمده نفت ایران در اروپا فرانسه، ایتالیا، یونان، اسپانیا بودند و مقداری نیز کرواسی، لهستان و هلند نفت از ایران خریده بودند.