ارمنستان: وضعیت در مرز با آذربایجان تغییر نکرده و آتش‌بس برقرار است

وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه ۲۵ شهریور اعلام کرد وضعیت در نوار مرزی با جمهوری آذربایجان تغییری نکرده و آتش‌بس میان دو کشور برقرار است.

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای گفت: «در ساعت ۹ بامداد روز جمعه هیچ تغییری در نوار مرزی با جمهوری آذربایجان مشاهده نمی‌شود.»

شورای امنیت ملی ارمنستان نیز گفت درگیری‌هایی که از نیمه شب ۲۲ شهریور آغاز شده بود روز پنجشنبه «به کمک مداخله بین‌المللی» پایان یافت. دولت جمهوری آذربایجان تاکنون به طور رسمی پذیرش آتش‌بس را اعلام نکرده است.

همزمان نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، اعلام کرد که حداقل ۱۳۵ تن از نیروهای این کشور در درگیری روزهای اخیر کشته شدند.

آقای پاشینیان افزود:«متاسفانه این رقم نهایی نیست و تعداد قربانیان ممکن است بیشتر باشد. تعداد زیادی نیز مجروح شده‌اند.» در بیانیه‌های قبلی دولت ارمنستان تعداد کشته‌ها ۱۰۵ نفر اعلام شده بود.

جمهوری آذربایجان برای تحویل دادن اجساد حدود صد نفر از نیروهای ارمنستان اعلام آمادگی کرده است.

سازمان ملل و وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ شهریور از برقراری آتش‌بس استقبال کردند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان به نخست وزیر ارمنستان تسلیت گفته است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت: «به‌رغم برقراری آتش‌بس که گام بسیار مهمی است هنوز اختلافات عمیق دو کشور که عامل اصلی بروز درگیری‌های نظامی است حل نشده‌اند.»

درگیری‌های روزهای اخیر مرگبارترین مورد از زمان جنگ شش هفته‌ای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در پاییز سال ۱۳۹۹ بود. در جریان آن جنگ که در نهایت با میانجی‌گری روسیه پایان یافت بیش از شش هزار نفر کشته شدند.

سفیر روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه در جلسه شورای امنیت گفت مسکو تلاش می‌کند از تغییر موازنه نظامی بین دو کشور از درگیری‌ها جلوگیری کند.

الهام علی‌یف، رییس جمهوری آذربایجان قرار است در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در پایتخت ازبکستان با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند. آقای پوتین با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و مهم‌ترین حامی جمهوری آذربایجان نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن