پلیس امنیت اقتصادی تهران: ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی بازداشت شدند

یک روز پس از رکورد تاریخی بهای دلار در ایران، یک مقام پلیس تهران روز یک‌شنبه، ۲۲ خرداد از بازداشت ۳۱ نفر از سرشاخه‌های «معاملات فردایی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سهراب بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی، ضمن اشاره به شناسایی شمار دیگری از فعالان این بازار گفت که پلیس با این افراد به جرم «اخلال در نظام اقتصادی قاطعانه برخورد خواهد کرد».

معاملات فردایی ارز و طلا به معاملات صوری‌ای گفته می‌شود که تحویل مورد معامله فردای روز توافق صورت می‌گیرد. فروشندگان این بازار معمولاً ارز و طلایی در اختیار ندارند و صرفاً تفاوت قیمت آن‌ها به صورت ریالی تسویه می‌شود.

برخی کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی در سال‌های گذشته معاملات فردایی را که معمولاً توسط دلالان صورت می‌گیرد، به‌عنوان یکی از «عوامل برهم‌زننده ثبات بازار» معرفی می‌کنند.

پلیس امنیت اقتصادی پایتخت، ۱۴ خرداد نیز اعلام کرده بود که ۱۶ «سرشاخه اصلی و اخلالگر» بازار معاملات فردایی را با «هماهنگی قضایی و بانک مرکزی» بازداشت کرده است.

بازداشت فعالان بازار معاملات فردایی معمولاً پس از اوج‌گیری قیمت ارز صورت می‌گیرد. با این حال منتقدان، این اقدامات را بی‌اثر می‌دانند و منبع اصلی افزایش بهای ارز و طلا را سیاست‌های حاکمیتی عنوان می‌کنند.

در پی تداوم افزایش قیمت دلار در هفته‌های گذشته هم‌زمان با قوت گرفتن احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران روز شنبه، ۲۱ خرداد تا ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز معامله شد که بالاترین نرخ ارز در تاریخ ایران است.