بازداشت «۳۶۷ شهروند کُرد و بلوچ» طی یک ماه

یک شهروند بلوچ در تجمع اعتراضی

بر اساس گزارش برخی منابع حقوق بشری، دست‌کم ۱۸۲ شهروند کُرد و ۱۸۵ شهروند بلوچ تنها در ماه ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) بازداشت شده‌اند.

به‌گزارش سایت «هه‌نگاو»، که اخبار مناطق کُردنشین را پوشش می‌دهد، از مجموع ۱۸۲ بازداشت‌شده کُرد، اتهامات ۱۶۹ نفر سیاسی به‌ویژه «همکاری با احزاب کُرد» اعلام شده است، ۱۰ شهروند به اتهام فعالیت مذهبی و حمایت از مردم در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند و سه کنشگر مدنی نیز «ربوده شده‌اند».

بر اساس این گزارش، دست‌کم ۱۲ فعال زن، ۱۴ کودک، ۹ دانشجو و ۶ معلم و استاد دانشگاه از جمله بازداشت‌شدگان کُرد در ماه نخست سال جدید میلادی بوده‌اند.

در همین حال سایت «حال‌وش» نیز که اخبار سیستان‌وبلوچستان را منتشر می‌کند، در گزارشی از بازداشت دست‌کم ۱۸۵ شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی در زاهدان در بازه زمانی مشابه خبر داده است.

بر اساس اعلام این سایت، با توجه به «جو شدید امنیتی و بازداشت‌های فله‌ای و گسترده، همچنین قطع اینترنت و تهدید خانواده‌ها از سوی دستگاه‌های حکومتی» آمار واقعی بازداشت‌شدگان احتمالاً بسیار بیش از این تعداد است.

جمعه‌های اعتراضی زاهدان از هشتم ماه مهر معروف به «جمعه سیاه» شکل گرفت و تاکنون ادامه دارد. در این روز مردم زاهدان پس از نماز جمعه، قصد اعتراض مسالمت‌آمیز به «کشته‌شدن مهسا امینی و تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده انتظامی چابهار» را داشتند که با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی حدود صد تن از جمله چند کودک کشته شدند.

در هفته‌های گذشته با انتصاب محمد کرمی، از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه پاسداران، به‌عنوان استاندار سیستان‌ و بلوچستان‌ فشارها بر مردم این استان افزایش یافته است.

به گزارش سایت حقوق بشری هرانا از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران از ۲۶ شهریور تا ۱۲ بهمن دست‌کم ۵۲۷ معترض از جمله ۷۱ کودک از سراسر کشور کشته و بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.