استاد بزرگ شطرنج ایران مدال خود را به الهه محمدی و نیلوفر حامدی تقدیم کرد

الهه محمدی و نیلوفر حامدی پس از آزادی از زندان. یک‌شنبه ۲۴ دی

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران روزنامه‌های هم‌میهن و شرق، پس از ۱۷ ماه روز یک‌شنبه، ۲۴ دی به‌طور موقت آزاد شدند، رخدادی که واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و میان فعالان رسانه‌ای، مدنی و سیاسی به دنبال داشت.

ازجمله سارا خادم‌الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران، مدال نایب قهرمانی خود را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی تقدیم کرده و آنان را «قهرمانان واقعی» نامید.

سارا خادم‌الشریعه روز ۲۴ دی، پس از کسب نایب قهرمانی مسابقات بلیتز اروپا، مدال خود را به این دو روزنامه‌نگار اهدا کرد و نوشت: «هم‌زمان با آزادی شما این مدال را گرفتم. اما خبر آزادی شما بیشتر من را خوشحال کرد.»

این دو روزنامه‌نگار سال گذشته در پی پوشش خبری جان‌باختن و خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شدند و درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، دادگاه تجدید نظر استان تهران روز یک‌شنبه با تبدیل قرار نیلوفر حامدی و الهه محمدی به مبلغ هر کدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق آنها آزاد شدند.

روزنامه هم‌میهن در شماره روز دوشنبه خود با عکس بزرگ این دو روزنامه‌نگار به لحظه خروج از زندان و تیتر یک «روز خوب آزادی» به استقبال آنها رفت. روزنامه شرق نیز عکس اصلی صفحه اول خود را به این رخداد اختصاص داد و نوشت: «نیلوفر و الهه آمدند...»

این میان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضمن استقبال از آزادی موقت الهه محمدی و نیلوفر حامدی از وثیقه سنگین ۱۰ میلیارد تومانی که برای هر یک از آنها تعیین شده است، انتقاد کرد.

این نهاد همچنین در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد که احکام سنگین قضایی علیه این دو روزنامه‌نگار در دادگاه تجدیدنظر، شکسته و این آزادی موقت به آزادی دائم آنها تبدیل شود. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران همچنین گفت که امیدوار است که «این روند آزادی به دیگر روزنامه‌نگاران دربند نیز تسری پیدا کند و تمام همکاران ما آزاد شوند».

به نوشته ایسنا، طبق رای صادره هر دو متهم با توجه به «اقدامات ضد امنیتی» به استناد بندهای پ، ح و ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند.

در رای دادگاه آمده است، ایام بازداشت به استناد ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی کسر و محاسبه خواهد شد.

ایسنا همچنین می‌نویسد که نیلوفر حامدی و الهه محمدی ممنوع الخروج هستند و تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر هر کدام با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی بیرون از زندان خواهند بود.

این دو روزنامه‌نگار زن به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند.

بر اساس احکام بدوی خانم محمدی به ۱۲ سال حبس محکوم شده بود که در صورت تایید از سوی دادگاه تجدید نظر شش سال آن قابل اجرا است و نیلوفر حامدی هم به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود که هفت سال از آن در صورت تایید اجرایی خواهد شد.

این دو روزنامه‌نگار اخیراً از قاضی صلواتی شکایت کرده‌اند.

در همین حال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای از «وثیقه سنگین» تعیین شده برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی انتقاد کرد و در عین حال آزادی آنها را به «فال نیک» گرفت.

این انجمن همچنین ابراز امیدواری کرد که «در دادگاه تجدیدنظر حکم سنگین، شکسته و این آزادی موقت به آزادی دائم آنها تبدیل شود.»

در ادامه بیانیه آمده که «ما همچنین امیدواریم که روند آزادی به دیگر روزنامه‌نگاران دربند نیز تسری پیدا کند و تمام همکاران ما آزاد شوند.»

بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته به جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد صورت گرفت.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که مراسم تشییع جنازه مهسا امینی در شهر سقز، زادگاه او را پوشش داده بود، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

نیلوفر حامدی نیز اندکی پس از انتشار خبر جان‌باختن مهسا امینی و الهه محمدی پس از تهیه گزارش از مراسم تشییع جنازه مهسا در آرامستان سقز بازداشت شد.

احکام قضایی صادره علیه الهه محمدی و نیلوفر حامدی اعتراضات گسترده فعالان و نهادهای مدنی و صنفی و مدافع حقوق بشر را در پی داشت و از جمله انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تأکید کرده بود که این حکم را «نمی‌پذیرد».

دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در مورد احکام صادرشده برای این دو روزنامه‌نگار تأکید کرده است که «روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور را آزاد کند.»

با استفاده از گزارش‌های هم‌میهن، شرق و رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ