شهروند بهایی در پی «درخواست مجوز برای تشکیل سازمان مردم‌نهاد» به حبس محکوم شد

عکسی که خبرگزاری هرانا از آتسا احمد آئی منتشر کرده است

آتسا احمدآئی، شهروند بهایی، در پی درخواست مجوز از وزارت کشور برای تشکیل یک سازمان مردم‌نهاد با هدف توانمندسازی زنان به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش وب‌سایت حقوق بشریِ هرانا در روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، اتهام خانم احمدآئی در رابطه با این حکم «تشکیل و راه‌اندازی گروه به قصد اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است.

این در حالی است که درخواست او پیشتر از سوی وزارت کشور به دلیل بهائی بودن رد شده بود.

خانم احمدآئی همچنین از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علی امنیت کشور» به ۳ سال و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این شهروند بهایی در دی‌‌ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و در اسفند همان سال با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات آن بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌اند و در بیش از چهار دهه گذشته احکام متعدد اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب و کار علیه این افراد صادر کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا، ۲۲ اردیبهشت در مراسم رونمایی از گزارش وضعیت آزادی مذهبی در جهان در سال ۲۰۲۰، از نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشورهایی چون ایران، عربستان، روسيه، و چين انتقاد کرد.

در این گزارش از تبعیض سیستماتیک اجتماعی، ارعاب، آزار و اذیت بهاییان، فشار حکومت بر کارفرمایان به جلوگیری از استخدام آنها و تخریب گورستا‌‌ن‌هایشان انتقاد شده بود.

ایران از سال ۱۹۹۹ و ذیل قانون سال ۱۹۹۸ آزادی مذهبی بین‌المللی به دلیل نقض شدید آزادی‌های مذهبی، در زمره کشورهای با «نگرانی ویژه» قرار گرفته است.

جامعه جهانی بهایی هم ۱۶ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای از«تشدید اخیر آزار و اذیت‌ها علیه بهاییان در ایران» ابراز نگرانی کرده بود.

در ماه‌های گذشته، یورش به خانه شهروندان بهایی و بازداشت آن‌ها در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است.