درخواست نخست‌وزیر استرالیا برای پایان تعقیب قضایی جولیان آسانژ: «دیگر بس است»

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که شخصا از مقامات آمریکایی خواسته به تعقیب قضایی علیه جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس پایان دهند.

آقای آلبانیزی روز چهارشنبه نهم آذر در پارلمان استرالیا گفت: «چند وقت پیش من به این نکته اشاره کردم که دیگر بس است. وقت آن است که این موضوع به نتیجه برسد».

او افزود: «من شخصا این موضوع را با نمایندگان دولت آمریکا در میان گذاشته‌ام. موضع من روشن است».

نخست‌وزیر استرالیا در حالی که تاکید کرد از بسیاری از اقدامات آقای آسانژ حمایت نمی‌کند، این پرسش را مطرح کرد که روند شکایت علیه او، که «می‌تواند برای سال‌ها به طول بکشد چه فایده‌ای دارد»؟

بیشتر در این باره: همسر آسانژ: درخواست تجدید نظر در حکم استرداد می‌کنیم

جولیان آسانژ ۵۱ ساله، شهروند استرالیا است که به دلیل انتشار بیش از ۷۰۰ هزار سند محرمانه درباره فعالیت‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا به ویژه در عراق و افغانستان، از سال ۲۰۱۰ از سوی آمریکا تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است.

بنیانگذار ویکی‌لیکس که اکنون در بریتانیا زندانی است، از سوی آمریکا متهم است با افشای این اسناد محرمانه فدرال، جان افراد زیادی را به خطر انداخته است.

آقای آسانژ در سال ۲۰۱۹ پس از هفت سال اقامت در سفارت اکوادور در لندن توسط پلیس بریتانیا دستگیر شد و اکنون در انتظار بررسی درخواست تجدیدنظر در تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر استرداد اوست.

نخست‌وزیر استرالیا پرونده آسانژ را با رفتار چلسی منینگ مقایسه کرد که حکم ۳۵ سال زندان او در سال ۲۰۱۷ از سوی باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا کاهش یافت.

چلسی منینگ به جرم همدستی با جولیان آسانژ محکوم شده بود.

نخست وزیر استرالیا تاکید کرد که منینگ «اکنون در شرایطی است که آزادانه در جامعه آمریکا مشارکت می‌کند».